Technology

Ford kan släppa Battery JV-affären med SK i Turkiet

I mars 2022 tillkännagav Ford, SK Innovations SK On och Koç Holding en icke-bindande MOU för att skapa en produktionsanläggning för kommersiella fordonsbatterier i Turkiet. Det kan dock hända att avtalet inte blir verklighet.

Bloomberg rapporterade att enligt inofficiella källor kommer joint venture-planen att avbrytas, även om det inte nödvändigtvis betyder att det inte kommer att finnas någon batterianläggning.

Följande rapport säger att SK On kan komma att ersättas av LG Energy Solution i projektet.

Låt oss komma ihåg att Ford planerar att ha en ny EV-batterifabrik i Turkiet, med en produktion på 30-45 GWh årligen, för att stödja sin kommersiella elfordonsproduktion. Ford E-Transit tillverkas redan i landet och har varit sedan april (som den andra tillverkningsanläggningen efter Kansas).

En batterifabrik i närheten, klar för produktion 2025, skulle tillåta produktion av fler elektriska skåpbilar, men det verkar som att de tre partnerna är oense om hur de ska gå vidare. Åtminstone om ryktet stämmer.

Rapporten säger att ett nytt samförståndsavtal med LG Energy Solution kan tillkännages officiellt inom några veckor – den här månaden eller i februari.

”Ford och LG Energy Solution planerar att underteckna ett samförståndsavtal inom de kommande veckorna, troligen i slutet av januari eller början av februari, enligt två personer med kännedom om saken som bad att inte bli namngivna eftersom bytet av partner inte är offentligt. ”

Under tiden kommer Ford att fortsätta sitt partnerskap med SK Innovations SK On i andra länder (inklusive en ökning av cellutbudet från Ungern). Den sydkoreanska tillverkaren tillverkar batterier till Ford F-150 Lightning i Georgia och är engagerad i två andra projekt med Ford i USA – i Tennessee (1x 43 GWh) och i Kentucky (2x 43 GWh).

Se även  Sårbarheter i EV-laddare kan lämna dem öppna för hackare

Mer info om Fords batteriförsörjningskedja hittar du här.

LG Energy Solution är inte heller en ny partner för Ford. De två företagen har faktiskt arbetat tillsammans under lång tid, och för närvarande drivs Ford Mustang Mach-E av LGES-battericeller.

Så vitt vi förstår är konkurrensen mellan SK On och LG Energy Solution hård. Det ska bli intressant att se om det verkligen kommer att ske ett byte av batteripartner och vad är orsakerna, men för det måste vi vänta på officiella kommentarer.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button