News

Ford ångrar en del av sin prishöjning på 2023 års Mustang Mach-E

Ford meddelade på måndagsmorgonen att de sänker priserna upp till 5 900 dollar på 2023 års Mustang Mach-E elbil.

Prisförändringen upphäver en del men inte hela den rejäla prisökningen på upp till 8 300 dollar som Ford tillämpade för bara några månader sedan på 2023 Mustang Mach-E, och den ger en mer populär modell – Premium eAWD Standard Range – under 55 000 $ tak.

Om man räknar in skatteavdraget på 7 500 USD, som sannolikt är bra tills någon gång i mars, när finansdepartementet förväntas börja tillämpa krav på inhemska inköp, kommer det slutgiltiga priset för den versionen att vara 47 795 USD för många hushåll, skatteregler. tillåter. Och de som söker det lägsta priset på Mach-E kommer att upptäcka att en basversion av Select RWD Standard Range, prissatt till $47 295 inklusive destination, i praktiken kostar mindre än $40 000 för närvarande med skatteavdraget.

Kanske för att kompensera för den klyfta som den nya skatteavdraget på 55 000 USD för elbilar har infört i sortimentet – eller som en reaktion på Teslas senaste övergripande prissänkningar på upp till 20 % – har Ford sänkt priserna på versioner med övre modeller av Mach-E.

Det inkluderar särskilt betydande nedskärningar för modeller med Extended Range-batteriet. California Route 1 AWD-versionen, till exempel, har sänkts med $5,580 till $59,295.

Tilläggskostnaden för Extended Range-batteriet för de andra versionerna har sänkts med 1 600 USD till 7 000 USD, men den uppgraderingen är inte tillgänglig på Bas Select-versioner. Därför kommer de som söker Extended Range-versionerna av Mach-E, som för närvarande erbjuder en räckvidd på upp till 312 miles, inte kvalificera sig för skatteavdraget.

GT Performance-paketet täcks inte heller av denna prisändring, och det ligger kvar på en premie på $6 000 på GT, men priset på GT Extended Range har sänkts mest, på $5 900. Det kostar $63 995, exklusive destination.

Som tidigare kommer ingen av Mustang Mach-E-modellerna med Extended Range-batteripaketet att kvalificera sig för det förnyade federala EV-skatteavdraget – vilket innebär att den maximala räckvidden på 247 miles gäller för modeller som kvalificerar sig för krediten.

Ford marknadsför Mach-E som en SUV. Enligt IRS, som liksom EPA klassificerar den som en personbil, gäller en MSRP-gräns på $55 000 för att kvalificera sig för den federala EV-skatteavdraget. Det skulle inkludera Select RWD, Select eAWD och Premium RWD-modeller, alla med standardbatteripaketet.

150 000:e Ford Mustang Mach-E byggd

150 000:e Ford Mustang Mach-E byggd

Ford säger att de som väntar på leverans av Mach-E automatiskt får det justerade priset. Ford håller på att gå över till en prisstrategi utan prutning för sina elbilar, även om för närvarande återförsäljare fortfarande har potential att märka upp efterfrågade modeller.

Det kommer en större förändring för Mach-E-serien. Ford avslöjade förra sommaren att Kinas CATL kommer att tillhandahålla fulla batteripaket för vissa nordamerikanska Mach-E-modeller med start senare i år. Och VD Jim Farley har betonat att Ford planerar att ”omkonstruera” Mach-E stegvis, snarare än att vänta på en uppdatering i mitten av cykeln.

Mach-E har varit en försäljningssuccé som överraskade Ford lite. Stark efterfrågan på Mach-E ledde till att Ford tredubblade produktionen av Mach-E från kalenderåret 2021 till 2023, med målet att 200 000 årsenheter av modellen. Ford tillverkade cirka 78 000 enheter av Mach-E 2022 och sade på måndagen att de planerar att tillverka 130 000 enheter 2023.

Se även  Road Test: 2022 Chevrolet Bolt EUV

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button