Luxury cars

Följ med oss ​​för en närmare titt på Lamborghini Huracan Sterrato

Sterrato, som presenterades i november 2022, är den sista och utan tvekan vildaste utvecklingen av Lamborghini Huracán. Coupén i begränsad upplaga är inte planerad att sätta i produktion förrän i februari 2023, men Autoblogg fick kolla upp det i köttet på ett förhandsvisningsevenemang som hölls i Danmark.

Den första terrängvarianten av Huracán ser lika cool ut personligen som den gör på Lamborghinis officiella bilder. Att se den på nära håll avslöjar några av de finare designdetaljerna som pressbilderna inte visade, som den subtila ”Sterrato”-logotypen på både takrelingarna och de exponerade bultarna som håller fast vid hjulhusbågarna. Jag fick även ta en titt i motorrummet för en titt på andra sidan av det takmonterade insugssystemet.

Medan Huracán STO också har en takmonterad skopa, används den för att kanalisera kylluft in i motorrummet. Rouven Mohr, chef för Lamborghinis forsknings- och utvecklingsavdelning, berättade för Autoblog att hans team ombildade skopan som insugningssystemets inlopp efter att ha insett att damm täpper till luftfiltren via det vanliga sidomonterade insugssystemet. Även om det inte är en stor affär i Los Angeles trafik, är det viktigt utanför trottoaren eftersom Sterratos syfte inte är att krypa över stenblock; den designades för att gå mycket snabbt på obelagda ytor.

”Dess syfte är snabb terrängkörning,” sa Mohr till mig. ”I mina tankar, på terräng, går du alltid lite långsamt och klättrar upp någonstans. Det här är inte meningen, den här bilen kan också klättra men dess avsikt är att åka i sidled på grus, i rallystil.”

Om man zoomar ut är Sterrato ett racingliv ifrån att se ut som en rallybil. Den är betydligt högre än de andra Huracán-varianterna, och den ser ännu högre ut personligen än den gör på bilder. Om du ser det i rätt ljus kan du upptäcka en del av underredet mellan hjulen och bågarna trots de köttiga däcken. Sidokjolarna och den bakre diffusorn har också fått en mer off-road-klar design.

Se även  BMW fortsätter att reta Dee, som tros vara en ny röstassistent

Vi måste ha tålamod för att ta reda på hur Sterrato är att köra, men det är ett recept för skoj på pappret. Den drivs av en version av STO:s naturligt aspirerade, 5,2-liters V10-motor som utvecklar 610 hästkrafter vid 8 000 rpm och 417 pundfots vridmoment vid 6 500 rpm; det reviderade intagssystemet är skyldig till nedgången på 21 hästar. Lamborghini citerar en 3,4-sekunders sprint från noll till 62 mph och en toppfart på 162 mph.

Lamborghini Huracán Sterratos produktion är begränsad till 1 499 enheter globalt och när de väl är borta är de borta; Mohr bekräftade att en cabriolet version av bilen inte är i pipelinen. Agera snabbt om du vill ha en: Jag slår vad om att hela körningen kommer att talas för snabbt.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button