News

Flexibel på battericeller i EV-ramp

GM har byggt ett starkt argument kring idén att ett specifikt battericellsformat, utvecklat tillsammans med LG, är en nyckel för att företaget ska kunna inse vissa skalfördelar när det ökar el-produktionen.

Men de senaste rapporterna har föreslagit att GM shoppar runt och kan överväga ett skifte till cylindriska celler för vissa kommande fordon. Och även om kommentarer denna vecka från företagets högsta chef inte bekräftade det, föreslog de att företaget kanske inte längre är lika fokuserat på den unika lösningen som det var för två år sedan, när det avslöjade sin Ultium-framdrivningsstrategi för att skala upp elbilar.

I ett konferenssamtal med finansanalytiker som hölls i tisdags bekräftade GM:s vd Mary Barra att ja, företaget tittar på andra format – som det har gjort hela tiden.

General Motors BEV3-plattform och Ultium-batterier

General Motors BEV3-plattform och Ultium-batterier

”En av de starka sidorna med Ultium-plattformen är att den är kemiagnostisk och den kan ta påsar, prismatiska eller cylindriska celler,” sa Barra. ”Och så vi kan titta på vad som kommer att vara rätt batteri för det specifika fordonet ur ett prestandaperspektiv, så vi har den fullständiga flexibiliteten.”

Barra kallade rapporten om ett engagemang för cylindriska celler ”spekulation”. Men hon kommenterade idén lite mer på flera punkter.

”Vårt team har arbetat och tittat på alla tre cellformfaktorerna ett tag,” tillade Barra, som svar på en annan uppföljningsfråga om cellerna. Hon pekade på hur GM för närvarande installerar prismatiska celler i flera Ultium-baserade fordon som byggts i Kina – Cadillac Lyriq och minst en Buick-modell.”

En som styr dem alla

I USA har GM betonat att dess enda storformatspåscell kan konfigureras horisontellt eller vertikalt till moduler, vilket möjliggör enkel- eller dubbelskiktspaket som är lämpliga för att bära sex till 24 moduler. Det kan stödja allt från mellanstora bilar och sportbilar, eller crossovers som Chevrolet Equinox EV på 30 000 $, till gigantiska lastbilar som GMC Hummer EV och kommande Chevy Silverado EV.

GM bekräftade också i sin uppdatering att de fortfarande planerar att öka produktionen av Silverado EV WT (Work Truck) för kommersiella kunder i vår.

Separat arbetar GM och Honda tillsammans på en Ultium-plattform som lämpar sig för kompakta bilar, med de första fordonen beräknade till 2027.

GM har betonat att Ultium-plattformens industriförsta trådlösa batterihanteringssystem kommer att göra utbyten av moduler packade med olika kemi eller celltyper lätta att integrera utan att behöva designa om paketet helt.

Möjlig elektrisk Chevrolet Camaro i GM Ultium teaservideo

Möjlig elektrisk Chevrolet Camaro i GM Ultium teaservideo

Det finns dock några verkliga nackdelar med förpackningen. Dess cellformat – en större påsecell än någon annan biltillverkare använder – har skapat några särskilt höga packformfaktorer. En övergång till cylindriska celler kan bidra till att sänka deras profil för passagerarfordon och göra fordonen lättare att designa för maximal aerodynamik och körräckvidd.

Hur är det med stordriftsfördelar?

Finansanalytiker i GM:s kvartalsvisa samtal tog inte frågan till nästa steg – kanske genom att trycka på Barra om hur ett sådant beslut kan påverka kostnaderna för cellerna eller horisonten för att nå skalfördelar, vilket företaget har. inte undvek att prata om tidigare. GM hade för ett par år sedan sagt att Ultium-strategins NCMA-påsecell i storformat – som utvecklats i samarbete mellan GM och LG – var ”ovärderlig” eftersom den gjorde det möjligt för biltillverkaren att fortsätta sänka kostnaderna med stordriftsfördelar på vägen mot paritet med förbränningsfordon senare detta årtionde.

Företaget har också retat att det har kört hållbarhetstester på sina ”nästa generationens Ultium”-celler som kan fasas in under den senare delen av decenniet – potentiellt enkelt anpassas med plattformens flexibilitet. De kan ytterligare underlätta överkomligheten samtidigt som de ger företaget valet att prioritera kostnad eller en räckvidd på 600 mil.

I tisdagens samtal kallade Barra LG Energy Solution för ”en oerhört viktig partner” till GM och rapporterade att företagen samarbetar väl vid lanseringen av anläggningar i Lordstown, Ohio, en i Spring Hill, Tennessee, i sommar och en i Lansing, Michigan, för att följa 2024.

”Och vi kommer att behöva en fjärde fabrik och fler anläggningar utöver det … just nu är det ingenting som verkligen har förändrats i vår plan att ha batteritillverkningskapacitet här i USA och i stort sett även i Nordamerika,” sa Barra.

GM kan spela avvaktande med den fjärde anläggningen av flera potentiella skäl. Var och en av tre kommande batterifabriker siktar på 37 till 40 gigawattimmar per år. När de väl byggts upp skulle de ge tillräckligt med kapacitet för över en miljon elbilar per år.

Konceptuell ritning av Ultium Cells anläggning i Tennessee

Konceptuell ritning av Ultium Cells anläggning i Tennessee

Av någon anledning upprepade Barra inte att den fjärde batterianläggningen skulle producera samma cellformat som det sägs är nyckeln till stordriftsfördelar.

Oavsett om detta betyder att den fjärde anläggningen kan bygga celler i ett annat – kanske cylindriskt – format, eller om GM bara försenar beslutet beroende på den obekväma implementeringen av EV-skatteavdraget och dess inhemska inköpsregler, verkar det som om biltillverkaren behåller sina alternativ öppet.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button