Ferrari undersöker enligt uppgift ljudgenerator för framtida elbilar

Det kommer att bli en sorglig dag när ljudet av en V-8 eller V-12 som skriker inte längre förknippas med en modern Ferrari. Men med vissa regeringar som trycker på för att förbjuda förbränningsmotorer, planerar biltillverkare, inklusive exotiska märken som Ferrari, att byta sina serier till elfordon.
Elbilar har visat sig vara snabba, och deras nackdelar med vikt och långsamma laddningstider bör bara förbättras med tiden. En del av tjusningen med en Ferrari är dock ljudet från dess motor, något som tystgående elbilar inte kan matcha.
För att komma runt problemet har biltillverkare börjat lägga till ljudgeneratorer till elbilarna, i vissa fall för att hjälpa fotgängare och synskadade att veta att fordonet närmar sig. Ferrari undersöker också en sådan lösning, vilket framgår av ett patent inlämnat av biltillverkaren till USA:s patent- och varumärkesmyndighet.
Patentet, som upptäcktes förra veckan av Car Buzz, beskriver ett sätt att förstärka ljudet från den elektriska drivlinan och få ljudet att spelas från baksidan av fordonet. Det föreslagna systemet skulle fungera genom att mäta resonansfrekvenserna för nyckelkomponenter i drivlinan som motorn och transmissionen, och ännu längre ner i drivlinan som differentialen och hjulen. Frekvenserna skulle sedan förstärkas och spelas, med intensiteten bestämd av motorns rotationshastighet.
Dodge har utvecklat ett liknande system som heter Fratzonic för sin kommande EV som förhandsgranskas av koncepten Charger Daytona SRT och Charger Daytona SRT Banshee. Andra biltillverkare har till och med anlitat musikkompositörer för att utveckla ljud för elbilarna.
Ferrari är väl medveten om vikten av ljudet som dess fordon gör. I en investerarpresentation i juni förra året sa VD Benedetto Vigna att ljud är en av ”det väsentliga som kännetecknar en Ferrari.” Han sa också att varje Ferrari-motor har sitt eget signaturljud och att han förväntar sig att elektriska Ferraris har sitt eget distinkta ljud.
Ferraris första EV är beräknad till 2025 och är tippad att vara en SUV.