Luxury cars

Ferrari-patentet avslöjar ett gaspropellersystem för att öka prestandan

Ferrari har alltid legat i framkanten inom bilteknik. Den italienska biltillverkarens race to road-car-filosofi är välkänd. Tack vare Prancing Horses unika fokus på att få bilar att gå snabbare vet vi att de kan förnya sig. Den här gången har vi information om det senaste Ferrari-patentet. Detta patent avser användningen av gaspropeller för att förbättra inte bara tempot utan även luftflödet över bilens aerobitar, vilket gör att den fastnar på vägen vid kurvtagning.

Ferraris Gas Thruster-patent

Medan datumet på patentet är 2019, publicerades det för ett tag sedan. Enligt Ferrari kommer bilen att levereras med flera gaspropeller i specifika områden. Varje thruster kommer att ha fem munstycken, vart och ett av olika storlekar, från små till stora. Detta innebär att när kompressionen är hög kommer gasen att förskjutas från det mindre munstycket, och när trycket sjunker kommer de större öppningarna att kompensera för det samtidigt som de levererar samma effekt. Ferrari uppskattar en kraft på 5 000 Newton från thrusters.

Allt detta kommer att kräva ett tryck på 700 till 900 bar. Det är runt 10 000-13 000 PSI. Denna siffra låter stor, men det finns redan lagringstekniker som tillåter gaslagring under detta tryck. Ta fallet med vätgastankar till bränslecellsfordon. Men Ferrari säger att det finns andra sätt att uppnå detta tryck. Vidare kommer hela systemet att lägga till bara 88-99 lbs.!

Räkna också med att dessa thrusters genererar en bra mängd buller. Gaserna som drivs ut kunde nå överljudshastigheter.

Thrustrar för att öka prestandan samt nedtryckning

Ferrari förväntar sig att dessa thrusters ska förbättra bilens hastighet, acceleration etc. Men Ferrari har ytterligare ett trick i rockärmen. Dessa thrusters kommer att kanalisera luft mellan bilens golv och vägbanan. Detta kommer att leda till ännu mer downforce tack vare markeffekten eller Venturi-effekten. Detta kommer att likna en bil utrustad med en stor fläkt.

Se även  2023 Jeep Grand Wagoneer L First Drive Review: Större, starkare, sparsammare

I de avslutande raderna av patentet säger Ferrari att dessa propeller inte använder tryckluft. Istället säger Ferrari att de fungerar som pulsstrålar, vilket innebär att ett flytande bränsle förbränns för att generera den kraft som krävs. Ferrari skulle kunna använda samma bränsle som driver motorn för att driva dessa pulsjetstrålar.

Även Tesla har föreslagit ett liknande system

Det är inte första gången biltillverkare har vågat sig på att använda alternativa framdrivningssystem antingen på egen hand eller i kombination med konventionella system. På den tiden hade Tesla-grundaren Elon Musk beskrivit ett liknande system på Tesla Roadster. Systemet föreslog dock att använda en kompressor kopplad till bakhjulen för att generera tillräckligt med tryckluft vid det erforderliga trycket.

Källa: TheDrive

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button