EV Charging

EVguiden rapporterar om bästa bil att köpa: Tidigare vinnare

Från Nissan Leaf till Lucid Air, med Toyota Prius, Chevy Volt och Tesla Model 3 bland de många formativa modellerna däremellan, har våra EVguiden Reports Best Car To Buy-vinnare varje år erbjudit inte bara det vi tycker att du ska köpa , men en glimt av framtiden.

Under årens lopp har vi ändrat kraven för priset eftersom miljöbilsmarknaden har skiftat bort från det som brukade kallades ”ekonomibilar” mot en anpassning av miljö- och premiumpriser – en som är i behov av tillgänglighet för av rättelse.

Tidigt tillämpade vi ett pristak på 60 000 USD för finalisterna, som var tvungna att få höga poäng jämfört med andra miljöbilar på vår shoppingsajt, The Car Connection. Runt 2017 höjde vi pristaket men lade till en minsta räckvidd på 200 mil för elbilar och en minsta elektrisk räckvidd på 32 mil för laddhybrider. I år, med elbilar tillgängliga i nästan alla fordonskategorier, tappade vi laddhybrider helt. Och när laddningsinfrastrukturen utökas och fler familjer börjar leta efter andra (eller tredje) elbilar för pendling, släppte vi räckviddskravet för elbilar.

2019 Chevrolet Volt

2019 Chevrolet Volt

Tråden som förbinder alla dessa val: Varenda en var antingen ett plug-in-fordon eller erbjöd en plug-in-version.

För ett decennium sedan trodde vi på elektrisk framdrivning som framtiden, och sedan dess har granskade tidningar, respekterade vetenskapliga källor, biltillverkare och tillsynsmyndigheter tillsammans satt fart bakom idén – att i de allra flesta typiska användningsfall är elbilar bättre för miljön. Vi täcker plug-in hybrider, hybrider och andra sätt att uppnå högre effektivitet och lägre energianvändning eftersom vi inser att det kanske inte är en lösning för alla, som lägenhetsbor. Vi vill understryka det bästa, men inte fjärma någon från att sträva efter att bli bättre.

Här är vår lista över tidigare vinnare av bästa bil att köpa:

2011 Nissan Leaf

2011 Nissan Leaf

2011 Nissan Leaf

Det här var elbilen som startade det hela, den första moderna massprisbilen körde enbart på batterikraft utan avgasrör.

Vi körde Nissan Leafs drivlina för första gången 2009, installerad i en boxig Nissan Cube, när Leaf-utvecklingen var i hemmet. Ironiskt nog kan det paketet ha gjort Leaf mer av en amerikansk framgång.

Nissan Leaf från 2011 hade en räckvidd på 73 miles och gav tillräckligt med räckvidd för de flesta amerikanska pendlare och visade att elbilar kunde vara säkra, pålitliga och billiga att köra. Och med olika förbättringar på vägen – några av dem inklusive mycket större batteripaket – har Nissan kumulativt sålt omkring 600 000 Leafs globalt.

2012 Toyota Prius V

2012 Toyota Prius V

2012 Toyota Prius familj

Den höga vagnen Toyota Prius V från 2012 skalade upp Prius-idén och gav mer baksätesflexibilitet och lastutrymme utan att allvarligt påverka Prius utmärkta bränsleekonomi, medan Prius Plug-In Hybrid gav 6 mils helelektrisk körning.

Se även  Laddade elbilar | FREYR och Nidec tecknar cellleveransavtal, bildar JV för att utveckla batterimoduler och batteripaket

Även om ingen av dessa två modeller var spelförändrande, var det mycket värt att få ett erkännande att öka attraktionskraften för vad som då var den mest bränslesnåla serien. Och när man ser tillbaka var det ett steg framåt för Toyota att sprida sitt hybridsystem över hela sortimentet till fler typer av modeller.

2013 Tesla Model S

2013 Tesla Model S

2013 Tesla Model S

Att köra Tesla Model S var en uppenbarelse, och det fick oss att förundras över hur långt elfordonsfältet hade kommit på så kort tid. Vi hyllade dess 17-tums pekskärm som vi sa ”är så snabb, så skarp och så relativt intuitiv att den får alla andra sådana kontrollsystem att verka patetiskt föråldrade.” Och vi sa om Model S som helhet: ”Det är en imponerande bil. Period. Att det är grönt är nästan sekundärt.”

Redan då, 2012, började Tesla redan lägga ut sitt Supercharger-nätverk och hade, skulle nästan alla hävda vid det här laget, en bättre vision för var DC-snabba laddare skulle placeras – på strategiska punkter längs motorvägar som ägare kan använda för terrängresor.

2014 Honda Accord Plug-In Hybrid

2014 Honda Accord Plug-In Hybrid

2014 Honda Accord Hybrid

Den mycket vanliga Accord-sedan var det fordon som Honda valde för att introducera ett helt nytt hybridsystem med två lägen – ett som förlitade sig på en elmotor för att vrida drivhjulen för det mesta. Vi valde 2014 Honda Accord Hybrid eftersom den kändes mer lyhörd än andra hybridsystem och kunde leverera 40 mpg i verklig körning – och för att systemet gav en enkel brygga till all-elektrisk bilkörning i Accord Plug-In Hybrid, en modell som aldrig var allmänt tillgänglig.

Honda har sedan dess lagt in den senaste versionen av detta system i CR-V, och Accord, än en gång, men med förlusten av Clarity Plug-In Hybrid har det släppt tanken på att koppla in – för nu.

2015 Volkswagen e-Golf Vs.  2015 Volkswagen Golf TDI

2015 Volkswagen e-Golf Vs. 2015 Volkswagen Golf TDI

2015 Volkswagen Golf familj

2014 (för 2015 års modell) antog Volkswagen Golf en ny generations modulplattform som gjorde det mycket lättare, sa Volkswagen, att producera olika drivlinaversioner: och den backade upp den premissen direkt med bensin, TDI-diesel, och helelektriska e-Golf-val. Medan vi hyllade TDI:s bränsleeffektivitet, var stjärnan i sortimentet ur vårt perspektiv e-Golf, en helelektrisk version som erbjuder ett 24,2 kWh batteri och 83 mils räckvidd – och en körupplevelse som kändes pigg och sportig jämfört med Leaf. Och så slog Volkswagens dieselutsläppsskandal till, så det här priset kommer alltid att ses lite annorlunda i efterhand.

2016 Chevrolet Volt

Första generationens Chevy Volt var redan en imponerande miljöbil; men andra generationens Volt som gjorde sin debut för 2016 förbättrade inte bara sin plug-in-hybridteknik utan breddade sin dragningskraft – vilket potentiellt gjorde dåtidens vanliga kompakta sedaner, som Chevy Cruze, föråldrade (GM valde att avbryta båda inom tre år).

Med mer helelektrisk räckvidd, ett bättre förargränssnitt, en omkonfigurerad interiör och snyggare kabinfinish, förblev Chevy Volt 2016 trogen konceptet med en utökad räckvidd elbil – med 53 helelektriska miles och sedan 42 mpg efter det – Och det var mycket mer beboeligt från dag till dag. ”Vi skulle seriöst betrakta 2016 Volt som vår enda bil att använda,” sa vi då. ”Det är verkligen så bra.”

2017 Chevrolet Bolt EV

2017 Chevrolet Bolt EV

2017 Chevrolet Bolt EV

Med en rymlig interiör, pigga körsätt och en EPA-klassad räckvidd på 238 mil, var Bolt EV i stort sett en shoo-in för vårt pris 2017, som delades ut i november 2016. Vi kallade 2017 Chevrolet Bolt EV en amerikansktillverkad elbilsmilstolpe, och den ”andliga efterföljaren” till den ursprungliga Nissan Leaf, och noterade att den gav räckvidden för en Tesla för ungefär halva priset.

2017 Chrysler Pacifica Hybrid

2017 Chrysler Pacifica Hybrid

2018 Chrysler Pacifica Hybrid

Låt inte det underskattade märket slå dig av. Verkligen en plug-in hybrid, sju passagerare Chrysler Pacifica Hybrid kan gå 33 miles på en laddning, om du håller foten lätt på gaspedalen. Pacifica Hybrid tar sikte på upptagna familjer, inte nördar. Det finns inga flera lägen i denna skåpbil; du kopplar in den över natten, och så länge det finns laddning prioriterar systemet det. Kör igenom laddningen och du har fortfarande en stor, rymlig persontransportbil som fortfarande kan få 32 mpg kombinerat.

2019 Tesla Model 3

2019 Tesla Model 3

2019 Tesla Model 3

Även om Model 3 först levererades i juli 2017, sipprade de fortfarande mycket långsamt ut till en inre krets av tidiga reservationsinnehavare när vi övervägde vår utmärkelse för 2018 – så istället satte vi Model 3 i drift följande år, och det vann. Vi hyllade Tesla Model 3 för dess sport-sedan-reflexer och balanserade körkänsla, panorerade den för det minimalistiska gränssnittet och vilda variationer i monteringskvalitet, och tidigare insåg vi att den var effektivare än andra elbilar med lång räckvidd och år före några rivaler. ”När det gäller design och ingenjörskonst är Model 3 förmodligen den mest avancerade elbilen i världen,” sa vi om Model 3, och pekade på dess kapacitet för uppdatering av luften.

Teslas Supercharger-nätverk och suveräna ruttplanering raderade alla tvivel. I motsats till de två andra elbilarna som var finalister, Hyundai Kona Electric och Jaguar I-Pace, sa vi att Model 3 var ”den enda som du kan ta med på en terrängresa och vara säker på att du kommer att klara det. ”

2020 Audi E-Tron SUV

Från den tidpunkt då vi först körde Audi E-Tron SUV, i slutet av 2018, visste vi att det tyska lyxmärket stod på gränsen till en förvandling, och denna utmärkta elektriska SUV lade upp det hela: Audi såg en framtid som innebar en förändring mot elfordon, men inte återuppfinna varumärket. E-Tron SUV – och lite senare Sportback – passade perfekt in i Audis sortiment tillsammans med befintliga bensinmodeller, utan att ge upp något, utan att få ännu mer lyx. Dess 204 mils räckvidd var en öm punkt, men konsistensen i räckvidd och laddning kompenserade något för det.

Det visade sig att köpare lägger stor vikt vid själva EPA-serienumret – vilket är något som Audi har tagit itu med i en förnyad modell som snart kommer: 2024 Q8 Audi E-Tron.

2021 Ford Mustang Mach-E första upplagan

2021 Ford Mustang Mach-E första upplagan

2021 Ford Mustang Mach-E

Vem hade trott att vi skulle kalla en Mustang för årets viktigaste nya miljöbil? Men efter att hela vårt redaktionsteam hade kört Mustang Mach-E kunde vi inte komma på ett annat beslut om bästa bil att köpa som inte bara var enhälligt, utan avgörande.

”Mach-E är inte den klyschiga Tesla-mördaren”, skrev vi och betonade att vi såg den som en bättre bil än Model Y i många avseenden, och antydde till och med att den kunde ge en vändpunkt för EV-antagande. ”Istället är det definitivt det bästa stället för många amerikaner som vill ha en elbil men bara inte ser sig själva i en Tesla.”

2021 Lucid Air

2021 Lucid Air

2022 Lucid Air

Hur namnger vi en bil som börjar på $170 000 i sin debut Dream Edition som vår bästa bil att köpa?

Det är frågan som vi förväntade oss förra året, eftersom vi var – och fortfarande är – helt övertygade om att Lucid bygger på teknologi som är redo att skala och kommer att förändra elfordonsmarknaden. Åtminstone kommer Lucid Airs häpnadsväckande effektivitet, räckvidd och prestanda att vara katalysatorer för att stimulera snabbare förändringar och göra mer av värdefulla batteriresurser. Lucid vände på många huvuden med sin 520 mil långa Lucid Air Dream Edition Range och 516 mil Air Grand Touring – båda slår Teslas riktmärken – och 2023 kommer den att generera fler flämtningar med sin Model S Plädslagande tremotoriga Air Sapphire.

Var lämnar det oss? Se våra finalister för Best Car To Buy 2023 och leta efter en vinnare 4 januari.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button