Electrify America slår ofta EV-laddare med 15 % prishöjning

Electrify America planerar att höja laddningspriserna för elbilar i mars, med frekventa användare som ser den största prishöjningen.
Medlemmar i företagets Pass+ frekvent laddningsprogram kommer att se priserna öka till $0,36 per kwh, medan icke-medlemmar kommer att betala $0,48 per kwh. Båda priserna ökar med 0,05 USD kwh, men Pass+-medlemmar betalar också en månadsavgift på 4 USD (som förblir oförändrad), och de kommer i praktiken att se en 15 % höjning med avgiften inkluderad.
Pris per minut stiger också. Kunder kommer nu att faktureras med 0,15 USD per minut för laddning med upp till 90 kw (en ökning med 0,03 USD) och 0,29 USD per minut upp till 350 kw (ytterligare 0,05 USD per minut).

Elektrifiera amerikanska laddare
”Electrify America har kunnat upprätthålla konsekvent och enhetlig prissättning sedan september 2020, men stigande drifts- och energikostnader har nu gjort det nödvändigt att justera vår prissättning”, säger en talesperson för Electrify America till EVguiden Reports. ”Vårt fokus är fortfarande på att möta behoven hos elfordonsförare i dag och imorgon genom att investera i vår nätverksutvidgning och förbättring av kundupplevelsen.”
Det nationella genomsnittliga elpriset är bara 11,1 cent per kwh, enligt Energy Information Administration, och specifikt för kommersiell el som en laddstation kan använda, har kostnaden för el ökat med nästan 11% år över år. Så EA:s prishöjning kan vara motiverad på en enkel kostnadsbasis.
Electrify America startade om prissättningen senast 2020 – en kontroversiell förändring som effektivt höjde priserna för vissa modeller som inte laddade högst för sin laddningsnivå.
Även om en prishöjning för offentlig laddning av elbilar sannolikt inte kommer att påverka körningen på det sätt som en gasprishöjning skulle göra, raderar den några av de driftskostnadsfördelar som elbilar har.

Elektrifiera America laddstationer vid Love’s Travel Stop
Efterfrågeavgifter – vanligtvis utfärdade av företag för plötsliga toppar i efterfrågan på el från andra typer av företag – kan avsevärt öka kostnaden som laddningsnätverk betalar per kwh, och bara ett fåtal stater, som Massachusetts, tar itu med varför. Efterfrågeavgifter riktar sig främst till industriella användare av el, men laddnäten har drabbats av dem.
I det här fallet kan prishöjningar motiveras av lönsamhet, eftersom Electrify America vid olika tillfällen har letat efter ytterligare investeringar i ett försök att skala upp sitt nätverk.