News

Elbilar nära en femtedel av försäljningen i Kalifornien: krymper Teslas bly?

Försäljningen av elbilar i Kalifornien ökade igen 2022, där Tesla återigen tog ledningen. Men kan andra biltillverkares utökade försäljning av elbilar hota Teslas toppstatus?

För det första var 2022 ännu ett bra år för försäljning av fordon med nollutsläpp (ZEV) i Kalifornien. Den här veckan rapporterade California Energy Commission (CEC) 345 818 nya lätta ZEV-försäljningar för året, inklusive 292 496 batteridrivna fordon, 50 748 plug-in hybrider och 2 574 bränslecellsfordon.

Den totala elbilen representerar 16 % av 2022 års försäljning av nya fordon i Kalifornien, vilket fortsätter farten från mitten av 2022, då elbilar slog 15 % av fordonsmarknaden i Kalifornien för första gången.

2023 Tesla Model Y - med tillstånd av Tesla, Inc.

2023 Tesla Model Y – med tillstånd av Tesla, Inc.

Tesla sålde 212 586 fordon i Kalifornien 2022, vilket motsvarar 73 % av den totala elbilen för året. Biltillverkarens sortiment låste också de översta platserna. Model 3 var den bästsäljande elbilen i Kalifornien 2022 med 94 683 försäljningar, följt av Model Y (93 872), Model X (13 319) och Model S (10 712).

Efter Tesla är Chevrolet Bolt EV och EUV kombinerat en avlägsen andra, sedan Mustang Mach-E, sedan Hyundai Ioniq 5. Men var och en av dessa modeller sålde mindre än 10 000 för året – till och med lägre än Model X eller Model S individuellt. Ford levererade också bara 2 233 F-150 Lightning-pickuper i Kalifornien förra året, trots uppenbar entusiasm för den modellen.

Ändå antyder Teslas försäljningssiffror i Kalifornien 2022 också en nedgång mot slutet av året. Biltillverkaren hade 78 % av elbilsmarknaden i Kalifornien under första kvartalet 2022, men 73 % för året totalt. Men om man tittar på 2021-resultat från samma gränssnitt, nej, det verkar inte som att Teslas försprång krymper riktigt än, och vi väntar fortfarande på att en enda biltillverkare ska skala upp på samma sätt.

Andra biltillverkare kommer att behöva öka sina ansträngningar avsevärt för att uppfylla Kaliforniens ambitiösa mål. Staten planerar fortfarande att sätta stopp för försäljningen av nya förbränningsfordon till 2035 – om du inte överväger plug-in hybrider.

Även med den policyn på plats kommer det att ta lång tid för flottan att vända. Elbilar utgör för närvarande bara 1,7 % av befolkningen för lätta fordon i Kalifornien, enligt CEC. Så bensin- och dieselfordon kommer sannolikt att förbli på vägen långt efter stoppdatumet för försäljning av nya fordon.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button