News

Elbilar med längre räckvidd är inte framtiden

Jeffrey Guyton, VD och koncernchef för Mazda USA, säljs inte på elbilstävlingen.

Guyton berättade för EVguiden Reports vid 2024 års Mazda CX-90 avslöjar att även om elbilsköpare idag letar efter 300 mils räckvidd, är framtiden inte längre räckvidd. Konsumenterna kommer att upptäcka att de inte ens behöver så mycket, sa han.

Andragångs BEV-ägare kommer att lära sig, utvecklas och ändra sina prioriteringar och behov baserat på erfarenhet, tror Guyton. I takt med att laddningsinfrastrukturen utvecklas kommer människors erfarenheter att utvecklas, laddning hemma kommer att vara med och tekniken förbättras.

Chefen noterade att antagandet av elbilar över hela landet kommer att vara naturligt kopplat till hur människor känner om infrastrukturen.

Men Mazda kommer inte att bygga någon infrastruktur, åtminstone inte på egen hand.

Mazda är en relativt liten biltillverkare, på den amerikanska marknaden eller på världsscenen. Även om det säljer fordon i 130 länder, bygger det bara cirka 2 % av världens bilar. 2022 sålde Mazda 294 908 fordon i USA, och för närvarande, bortsett från MX-30 med begränsad volym av Kalifornien, har den för närvarande inga elbilar eller hybrider. Det kommer att förändras med en ren BEV-plattform som kommer under andra halvan av detta decennium, en hybrid CX-50 i horisonten, enligt Guyton, och 2024 CX-90 plug-in hybrid (och MHEV) som lanseras under våren.

Framtida investeringar och partnerskap med laddningsleverantörer ligger på bordet, sa han. Men förvänta dig inget i storleksordningen av GM:s partnerskap med Pilot-tankstationer för ett 350-kw kust-till-kust-laddningsnätverk, eller Mercedes eget snabbladdningsnätverk.

2022 Mazda MX-30

2022 Mazda MX-30

Mazda samarbetar idag med ChargePoint och använder den appen och ekosystemet för en sömlös användarupplevelse.

Se även  Toppteknologiska Xpeng G9 SUV hävdade att vara världens snabbast laddade massproducerade EV

Guyton hoppas att det finns en samordning mellan tredjeparts laddningsföretag, så att laddningen är där den behövs – utan för mycket överlappning. ”Som samhälle har vi en begränsad mängd resurser för att göra detta,” sa han.

När det gäller ändliga resurser tror Guyton också att batteripaketen kommer att vara mindre och väga mindre samtidigt som de ger mindre räckvidd men snabbare laddning jämfört med vad vi ser idag.

Viktökningen för elektriska lastbilar som siktar långt över 300 miles av räckvidd är ett bekymmer för Guyton, och noterar att IIHS just uppgraderat sitt testlabb så att det kan krascha 10 000 pund elektriska pickuptruckar.

”Jag tror inte att det är riktigt hållbart,” sa chefen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button