Elbilar kommer att döda stadsjeepar, säger Citroëns vd: Berätta det för Jeep?

SUV:ar ersätter traditionella sedaner, halvkombi och vagnar i försäljningen, men chefen för Citroën tror att elbilar kan vända den trenden.
”Suvarnas värld är färdig”, sa Citroëns vd Vincent Cobée i en nyligen intervju med Auto Express (via InsideEVs). Det är en djärv förutsägelse med tanke på att stadsjeepar har stått för 50 % av alla nybilsregistreringar på Citroëns europeiska hemmamarknad under de senaste åren.
Ändå kan behovet av att maximera räckvidden till en rimlig kostnad orsaka en förändring i biltillverkarens produktplaneringsvanor, hävdar Cobée och noterar att den traditionella SUV-formen inte är aerodynamiskt optimal.

2022 Citroen C5 X
Varje räckviddsförlust från ökat aerodynamiskt motstånd kan motverkas av ett större batteripaket. Men det ökar tyngd och kostnad, och kommer därför inte att vara en hållbar lösning på lång sikt, noterade Cobée och tillade att allmänhetens uppfattning om stadsjeepar som slösaktiga så småningom skulle kunna begränsa deras överklagande.
Jeep, en kusin till Citroën under Stellantis släktträd, verkar inte tro att det är fallet, eftersom den släpper sin Avenger för Europa, medan en robust Recon EV är på väg till bland annat USA. Faktum är att hela Jeep-märket – ett av Stellantis mest lönsamma – beror på dem.

Jeep Avenger
Och på vissa marknader, som USA, kan att bygga många lätta lastbilar vara en del av en strategi för att hjälpa ”köra snabbare än reglerna”, som Stellantis vd Carlos Tavares nyligen uttryckte det i EVguiden Reports.
Det väcker frågan om vad en fortsatt dominans av stadsjeepar i en EV-era skulle innebära för totala utsläppsminskningar.
En rapport från 2021 visade att utsläppsfördelarna med varje övergång till elbilar togs bort av marknadens ihållande övergång till stadsjeepar. I USA har Department of Energy börjat använda stadsjeepar som ett riktmärke för fordonsjämförelse, vilket understryker att mindre stadsjeepar är bättre för miljön.