Det var året som var

Det var året som var
Sammanfattning av 2022 – vändpunkten för elbilar
Vi är redan igång igen. CES drar igång den här veckan så det finns inte mycket tid att slösa på att tänka på det senaste året. Vi kommer att säga att det var en fantastisk sådan för vår del av fordonsvärlden. Elbilar nådde nya försäljningstoppar i Kina, USA och Europa. Antalet tillgängliga modeller ökar exponentiellt. Infrastrukturen växer. Det var en vändpunkt för elbilar.

Mer specifikt fortsätter Tesla, trots hicka under hela sin kommandokedja och markoperationer, att sätta märket för andra elbilstillverkare. När siffrorna tillkännages den här veckan kommer det att inte nå sitt mål på 50 % år-till-år tillväxt av fordonsleveranser med lite under 1,4 miljoner elbilar, i takt med den världsomspännande succén Model Y.
Andra EV-startups som Lucid, Rivian och Polestar går framåt på en tuff marknad, men det största bruset kommer från traditionella biltillverkare som visar sitt engagemang för elektrifiering med konkurrenskraftiga nya modeller, ledda av Ford F-150 Lightning. Att ta sin bästsäljande modell och ompröva den som en EV var ett stort slag för Ford, men (återigen, dessa hicka) verkar det löna sig. SUV EV-bilar tar marknaden med storm när modeller dyker upp på den mångsidiga marknaden och går därifrån med utmärkelser som Hyundai Ioniq 5 gjorde med Motor Trends utmärkelse för Årets SUV.
De Clean Fleet-rapport Utvärderingsrapport
Clean Fleet-rapport har växt tillsammans med marknaden. Vi publicerade våra 2 000th artikel i år.
Vi gav oss ut på vägen för att rapportera om de flesta nya elbilar som kommer ut på marknaden, såväl som plug-in-hybrider, bränslecells-elfordon, hybrider och de bästa av de äldre förbränningsmotormodellerna. Vi hade några klara favoriter, inklusive den nya Kia EV6 GT och den Chevrolet Bolt EUVenligt vår Road Test Editor John Faulkner. Bidragsgivaren Keith Turner tog med sig sin videokamera för att göra sin egen jämförelse av några av dem sex av de hetaste elbilarna på marknaden. Våra testare hade liknande (bäst i klassen) känslor om den nya 2023 Toyota Prius och den 2022 BMW i4 M50.

Förutom att ta djupdykning på fordon, Clean Fleet-rapport har tittat på EV batterierolika infrastrukturfrågor och andra frågor för denna växande marknad. Vi tillbringade tid skingra EV-myter.
Jag började året med förväntningarna att antalet elbilsmodeller skulle växa otroligt, vilket det gjorde, även om jag när året slutade insåg att mycket av volymförsäljningen nu kan glida in i 2023 om ekonomin återhämtar sig. Siffror av EV-modeller efter märke (detta gjordes i slutet av sista kvartalet i oktober 2022) visade att Tesla fortfarande dominerar försäljningen, men med ökande andelar som tas av Ford, Kia, Hyundai, BMW, Polestar, Rivian, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi och Nissan. Volvo, Lucid, Porsche och Jaguar hade låg försäljning medan Mini, Genesis, Toyota och Subaru precis hade börjat sin försäljning. Vi ser fram emot att senare denna månad rapportera om helårsförsäljningen och förväntar oss att den kommer att bli ögonöppnande – långt över en halv miljon.
Scenariot fungerade som förväntat eftersom försäljningen av elbilar normaliserades på många platser runt om i världen, inklusive statens Kalifornien, Washington, Florida och Texas i USA
Ser till 2023
Vi är entusiastiska över 2023 och åren efter. Vi ser ett ökat intresse för elbilar och ett bredare erkännande av teknikens prestanda och ekonomiska överlägsenhet. Även om lyxmarknaden hittills har varit välbetjänad, förväntar vi oss att se fler modeller fylla på i den prisvärda delen det kommande året.
För vår del ser vi fram emot dussintals nya och uppgraderade modeller under 2023. Vi ser också fram emot att samarbeta med andra på konferenser som är inriktade på avancerad teknik och stödsystem för elbilar, som den kommande EV Charging Summit i Las Vegas den 29-31 mars. Det är platsen för dem som är inblandade i att bygga ekosystemet som kommer att stödja EV-alltså för att mötas och föra saker framåt.
Vi kommer också att fortsätta vårt engagemang med Western Automotive Journalister och Motor Press Guild att upprätthålla och utveckla våra relationer med biltillverkare och andra biljournalister och hålla ett öga på ny utveckling. Vi kommer att träffa bilmässor och biltillverkare för att ge dig de senaste nyheterna när det händer. Självklart vill vi också gärna höra från dig om hur vi gör, vad du tycker att vi borde göra och hur vi bättre kan tillgodose dina informationsbehov. Låt oss veta på publisher@cleanfleetreport.com. Vi är glada att ha dig ombord.