Luxury cars

Cadillac Celestiq kan vara den kompromisslösa teknik och lyxhärlighet vi har väntat på

Det fanns en tid när Cadillac inte förstod sin konkurrenskraftiga uppsättning, särskilt när den upprepade gånger och offentligt siktade in sig på den stora tyska lyxtrion och stora storstadsområden. Vid ett tillfälle gjorde det amerikanska lyxmärket inte adaptiva strålkastare till ett alternativ på CTS eftersom tillverkarens kostnad var ytterligare $40. Även om man antar ett kundpris på 200 dollar, gjorde utelämnandet det omöjligt för ägare i de stora tunnelbanorna att hålla jämna steg med BMW Joneses, och allt för mindre än priset för middag på den typ av restaurang Cadillac ville att sådana ägare skulle synas på. Det är möjligt att det inte blir någon sådan kortslutning med Celestiq EV. En bit på Society of American Engineers (SAE) rapporterar om den fyraåriga läroplanens chefsingenjör Tony Roma och programingenjör Jeremy Loveday genomförde så att de kunde förstå bilens ”kunder”. Roma berättade SAE ett av resultaten är: ”Vi har bakat in ett mantra – ’Säg aldrig nej till en kund’ – i hur vi gör bilen och materialvalen. Vi vill bara berätta hur mycket och hur länge.”

En del av kursen involverade den vanliga benchmarking, som att köpa en Rolls-Royce Ghost och en Bentley Flying Spur. Sedan pratade Roma med europeiska superlyxleverantörer ”för att lära sig hur de och deras kunder fungerar.” Kontakterna på Ford gjorde Romas team en tjänst och gjorde introduktioner på Multimatic, det kanadensiska företaget som har byggt hela upplagan av den senaste Ford GT. Och Roma tillbringade tillräckligt med tid med den idealiska kundbasen för att veta: ”De förstår inte ordet ”nej” som de flesta av oss gör. Och ”det har jag inte råd med” kommer inte in i deras ordförråd.”

Se även  Tata lanserar en elbil på 10 000 dollar för Indien

Ovanpå den kunskapsbasen lärde sig Celestiq-teamet ”hur man får ’GM-maskinen’ att fungera för oss” – att balansera den tekniska kapaciteten och kostnadseffektiviteten hos en av världens största volymtillverkare med en produktionskvot på två bilar per dag. Den mest lyxiga av GM:s nuvarande erbjudanden kan inte förstå den glaciala takten. Arlington Truck-fabriken pumpade ut mer än 36 000 Escalader 2022, och de var bara för den amerikanska marknaden. Bowling Green-fabriken i Kentucky tillverkar nästan 200 Corvettes per dag. Hur många gånger har vi läst om och sett GM:s kostnads- och volymbesatthet späda på Cadillac-lyxen på iögonfallande sätt? Roma sa att att skydda Celestiq från sådana intrång innebär ”mycket hand-to-hand-strid på en daglig basis”, men biltillverkarens ledning är stödjande och gör alla rätt saker.

Som man kan förvänta sig av en halobil som kan fördubbla det högsta baspriset av allt GM erbjuder, är Celestiq full av tillverkningstekniker som är nya för GM och massor av kunskap som kommer att förbättra andra fordonsprogram: Sex gravity-sandcast megacastings för plattformen; ett modulärt HVAC-system med fyra zoner som sannolikt kommer att omarbetas för användning i produkter som GMC Hummer EV och Chevy Silverado EV; en 3D-tryckt instrumentpanel i aluminium runt ratten; 3D-printade elektropläterade D-ringar för säkerhetsbälte i rostfritt stål. På tal om det sa Roma att allt som ser ut som metall är metall, inte pläterad plast, för ”Vi vill ta bort de där ursäkterna.”

Han sa också, ”Vi kommer absolut att göra våra konkurrenter galna med vad vi enkelt kommer att tillåta människor att anpassa.” Vi måste se till det, med tanke på att superlyxmärkena kommer att bygga en kund precis vad som helst kunden vill ha som inte strider mot varumärkesvärdena och inte bryter mot lagen. Vi är också vana vid att höra Cadillac skryta om hur den ”den här gången” skulle visa världen vad den kunde göra. Det kan vara så att den här tiden verkligen är nu. Gå till SAE för hela stycket är det värt att läsa.

Se även  Lamborghini Urus återkallad för skärmdefekt

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button