EV Charging

Bredare Volvo EV-push lägger enligt uppgift till stadsjeepar, sedaner, lyxbilar

Volvo planerar att utöka sin elbilslinje på uppdrag av moderbolaget Geely, rapporterade Reuters på torsdagen.

Biltillverkaren planerar att lansera sex nya elbilar fram till 2026, enligt rapporten, som citerar två anonyma källor med kunskap om Volvos produktplaner.

Volvo var redan ingen slarvig i övergången. Det var ett av de första märkena som tillkännagav att det blir helt elektriskt – 2030, i dess fall, och bara förra året sa Volvo Cars toppchef att de förväntar sig prisparitet med bensinmodeller runt 2025.

2023 Zeekr 009

2023 Zeekr 009

Men nu, förutom elektriska versioner av sin nuvarande serie sedaner och crossover-SUV:ar, planerar Volvo några modeller som riktar sig specifikt till asiatiska marknader, enligt rapporten.

Bland de nya modellerna finns en lyxbil baserad på Zeekr 009, en modell från ett av Geelys kinesiska varumärken. Förväntad leverans i Kina senare i år, 009 är en sex-sits skåpbil med en påstådd 0-62 mph tid på 4,5 sekunder. Den har också en version av CATLs senaste cell-to-pack-teknik, som ger en uppskattad räckvidd på 514 miles på Kinas CLTC-testcykel (som kan vara nära 400 miles på den strängare EPA-testcykeln).

Skåpbilen kommer att ha en mer ”känslosam” design än nuvarande Volvo-modeller, som anses bättre passa kinesisk smak, enligt rapporten. Utvecklingsarbetet på både skåpbilen och framtida sedaner kommer enligt uppgift att hanteras av biltillverkarens utvecklingscenter i Shanghai.

2024 Volvo EX90

2024 Volvo EX90

Betoningen på att fånga fler försäljningar i Asien innebär att dessa framtida Volvo EV-bilar kanske inte kommer till USA. Volvo säljer för närvarande XC40 Recharge och C40 Recharge crossovers här, och båda kommer att få en räckviddsförstärkning och bakhjulsdrivna versioner för 2024 årsmodell.

Se även  2023 Acura TLX Type S PMC Edition lägger till NSX-färger till paletten

Volvo avslöjade 2024 EX90 i november förra året, även om den fortfarande inte har gett detaljer på spec-nivå om den modellen. En chef bekräftade att dess hårdvara kommer att vara redo för dubbelriktad AC- och DC-laddning – något som framtida Volvo EV-bilar kan följa mot ett lägre effektivt CO2-fotavtryck om deras paket också används för att jämna ut efterfrågan på elnätet.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button