EV Charging

BMW:s nästa generation Neue Klasse EVs kommer att tillverkas i Mexiko

BMW:s nästa generations elbilar kommer att byggas i San Luis Potosí, Mexiko, samt två europeiska produktionsanläggningar, bekräftade biltillverkaren i ett pressmeddelande på fredagen.

Det kan göra det möjligt för dessa nya elbilar, och deras tillhörande batteriproduktionsanläggning, att kvalificera sig för amerikanska skattelättnader och incitament för leveranskedjan.

Dessa modeller, baserade på en dedikerad plattform och döpt till Neue Klasse (tyska för ”ny klass”) med hänvisning till en familj av modeller från 1960-talet som satte mallen för moderna BMW:ar, kommer att lanseras 2025 och kommer initialt att monteras i Debrecen, Ungern, följt av BMW:s huvudfabrik i München, Tyskland.

BMW Group Plant San Luis Potosí i Mexiko

BMW Group Plant San Luis Potosí i Mexiko

Mexikansk produktion kommer att starta 2027, med en stor andel av elbilarna som tillverkas där sannolikt avsedda för USA. Genom att montera fordon i Mexiko kommer BMW att uppfylla kraven i Inflation Reduction Act (IRA) för amerikansk montering och amerikanskt batteri och råmaterial innehåll för att kvalificera sig för det federala EV-skatteavdraget. Följaktligen kan detta bara vara ett av många kommande meddelanden för mexikansktillverkade elbilar.

Biltillverkaren investerar 865 miljoner dollar för att förbereda San Luis Potosí-fabriken, som öppnade 2019 och för närvarande bygger BMW 3-serie och 2-serie modeller, för EV-produktion. Det inkluderar 541 miljoner dollar för en ny batterimonteringsanläggning.

Neue Klasse kommer enligt uppgift dela upp 3-serien i dedikerade elbilar och förbränningsplattformar, som kontrasterar i5 och i7 elbilar med hjälp av förbränningsunderlag. BMW har också antytt att den dedikerade plattformen som utvecklats för Neue Klasse-modellerna också skulle kunna stödja vätebränslecellsdrivlinor.

BMW Group Plant San Luis Potosí i Mexiko

BMW Group Plant San Luis Potosí i Mexiko

Dessa kommer också att vara bland de första BMW-modellerna som växlar till cylindriska battericeller, vilket möjliggör större räckvidd, snabbare laddning och potentiellt minskade kostnader, den sistnämnda bidrar till BMW:s vd Oliver Zipses avsikt att göra prisvärda elbilar.

Se även  dual pro charger problems

BMW planerar också att bygga elbilar i USA. Biltillverkaren tillkännagav nyligen en utbyggnad på 1,7 miljarder dollar av sitt Spartanburg, South Carolina, inklusive 1 miljard dollar för förberedelser för montering av elbilar och 700 miljoner dollar för en batterimonteringsanläggning i närliggande Woodruff, South Carolina.

Till 2030 räknar BMW med att bygga minst sex helt elektriska modeller i USA. Biltillverkaren förutspår att elbilar kommer att utgöra 50 % av den globala försäljningen det året.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button