BMW tillkännager djupare partnerskap om solid state-batterier

BMW, liksom många andra biltillverkare, försöker lösa problemet med solid state-batterier och få ut tekniken på marknaden (och i sina elbilar) snabbare än konkurrenterna. Tillverkaren ingick ett gemensamt partnerskap för att utveckla solid state-batterier för bilbruk med Solid Power, som också arbetar med Ford mot samma mål.
Nu har BMW meddelat att man kommer att ”starta nästa fas av gemensam forskning och utveckling” och att man vill använda cellpilotproduktionslinjer från Solid Power vid sitt eget Cell Manufacturing Competence Center, som man öppnade förra året. Målet bakom detta var uppenbarligen att påskynda utvecklingen av solid state-batterier för bilar och få dem i ett serietillverkat fordon.
Enligt Frank Weber, styrelseledamot BMW AG, Development,
BMW är fortfarande engagerad i jakten på helsolid-state-batterier, en teknik som vi tror har betydande potential för framtiden. Vi ser fram emot att arbeta ännu närmare med Solid Power och lägga till förmågan att producera solid-state celler baserade på Solid Powers konstruktioner vid vår egen pilotanläggning. Vi förväntar oss att detta avtal kommer att påskynda installationen av vår solid-state prototyplinje och våra företags gemensamma mål att kommersialisera denna lovande cellteknologi.
Innan BMW börjar använda denna prototypproduktionslinje kommer tillverkaren först skicka personal till Solid Power för utbildningsändamål. Och även när det väl är i drift låter pressmeddelandet det inte som att biltillverkaren kommer att kunna producera sina egna solid state-celler för bilbruk – dessa kommer direkt från Solid Power, som planerar att skicka de första till BMW för test i år.
Och solid state-batterier kommer inte att finnas på biltillverkarens Neue Klasse-linje av skräddarsydda elbilar, varav den första kommer att debutera 2025. Drivkraften för dessa kommer att vara en förfinad Gen6-version av litiumjonbatterierna som den använder i sina nuvarande elektriska modeller, som erbjuder en 20 procents förbättring av energitätheten.
Dessa nya celler förkastar Gen5-cellernas prismatiska design och blir cylindriska, med höjder som varierar mellan 95 millimeter och 120 millimeter – detta tyder på att Neue Klasse-batteripaket kanske inte är platta ovanpå, vilket gör att tillverkaren kan variera höjden på förpackningen till t. sänk till exempel golvet där passagerarnas fötter skulle sitta för att inte trycka upp sina knän som i många nuvarande elbilar.
BMW anger inte sina planer när det är dags att fasa ut Gen6-cellerna, och om det kommer att fortsätta att försöka förbättra litiumjontekniken eller om det sedan planerar att gå över till solid state. Det beror förmodligen helt på hur snabbt det och Solid Power kommer att kunna åstadkomma genombrott som skulle förkorta den här typen av batteriers väg till att bli lönsamma för bilbruk.