BMW M4 Cabriolet Road Test: Vädret är skräp, här är en recension av en Cabriolet

DETROIT (när det var varmt) – BMW M4 Competition Cabriolet samlar massor av prestanda i en cabriolet kroppsform. I många fall är cabrioletversionen av en coupé nedtonad och gjord för att vara ett mindre intensivt paket. Inte så M4 Cabriolet, som har ett helvetes fokus på prestanda.
Det finns bara en version av drop-top M4, och det är Competition-varianten med xDrive-fyrhjulsdrift och en åttastegad automat. Kanske har BMW rätt i att hoppa över manualen – entusiaster är mer benägna att vilja ha en coupé ändå – men att begränsa Cabriolet till fyrhjulsdrift är ett udda drag. Kanske har BMW kunddata som visar den märkliga önskan om dragkraft i dåligt väder och körning på topp (eller att få lika många märken på baksidan av din M4 för att imponera på grannarna), men det går inte heller att förneka den prestandafördel som xDrive ger M4 när vädret inte domineras av snöstormar och atmosfäriska floder.
Vi tyckte att det var ett praktiskt system på racerbanan, och även med den extra vikten överträffar M4 Competition Convertible en bakhjulsdriven M4 Competition Coupe till 60 mph med två tiondelar av en sekund. BMW hävdar att denna Cabriolet kör en 0-60 mph körning på 3,6 sekunder, och från förarsätet är det ingen tvekan om att den kan matcha den tiden om och om igen. Lanseringar med den bakdrivna M4 är alltid föremål för hjulspinn, men AWD Cabriolet blir av med noll fördröjning eller krångel — gå ner i vikt på Cabriolet och en AWD M4 Competition Coupe är ytterligare 0,2 sekunder snabbare.
När det gäller vikt, när den är utrustad på samma sätt, lägger Cabriolet 327 pund till M4. Det räcker för att verkligen märka i en bil som väger 4 306 pund. Trots denna viktökning lyckades BMW minska den takrelaterade vikten med 40 % för den nya generationen genom att byta tillbaka till en mjuk topp efter två generationer av infällbara hardtops (vi räknar den gamla 3-seriens cabriolet här). Du kan välja mellan en svart eller ”Moonlight Black” topp, med den senare designad för att efterlikna skimret av metallic färg i solljus. Att sätta toppen upp eller ner tar cirka 18 sekunder, och du kan göra det i hastigheter upp till 31 mph.
Vi har kommit så här långt utan att ta upp M4:s styling, som, beroende på vem du pratar med, antingen är aggressiv och rolig eller avskyvärd och dålig. Samma stora njurgrill i näsborren är fäst på Cabriolet som du ser på Coupe. Sidoprofilen efterliknar Coupens, och du kommer att veta att det är en M på baksidan tack vare det karakteristiska fyrhjulsavgaserna och mörklagda M Competition-märket. Det hela är ganska elegant och subtilt sportigt överallt, förutom fronten, men det kan sägas om många BMW nu för tiden.
Som är fallet med många coupéer som tillverkas till cabrioleter, kompenserar BMW för förlusten av styvhet som kommer från att ta bort taket. För att göra det är M4 Cabriolet utrustad med ett modellspecifikt torsionsstödpaket på baksidan av karossen. Resten av chassit är standard M4 Competition-pris, och det är också försett med BMWs Adaptive M-fjädring.
Slutresultatet är en cabriolet prestandabil som beter sig väldigt likt coupén den är baserad på. Det betyder att M4 Cabriolet med glädje kan vara både en acceptabel daglig förare eller en hårdpresterande bil – dess bredd av talanger är så bred. Ställ in de olika körlägesmålen till deras fulla komfortinställningar, så åker M4 fram smidigt och med lite dramatik. Du kan till och med göra det rent av lugnt i kupén med taket uppe om du sätter avgaserna i tyst läge (men det är inget kul).
Där M4 Competition Cabriolet lyser är när taket är av och du dunkar runt en härlig väg en solig sommardag. I den här miljön konkurrerar den med Coupe på den roliga-att-köra skalan. Och ja, entusiasten som önskar maximal prestanda kommer fortfarande att föredra den lättare känslan av coupén, men det extra engagemanget av att vara uppslukad av omvärlden och denna sexcylindriga avgaston gör mycket för att kompensera för den extra vikten. Du kommer att känna det extra tungt i snävare kurvor och under inbromsning, men det är inte förbjudet att ha kul. Den taklösa M4 är fortfarande i hög grad en högintensiv prestandabil med kotletterna för att få ett leende på alla prestationsfjädrar.
Som vi hänvisade till innebär att tappa taket mer avgasljud. Det är ett plus, men kanske inte tillräckligt för att svänga oss helt. Visst, inline-sexan låter okej, men vi skulle inte gå så långt som att kalla den bra. Du kommer att få en kör av sprakar och pop på överkörningen och med nedväxlingar; bruset byggs upp i oktav när du lindar upp varvtalsintervallet, men inte vid något tillfälle ger det en wow-faktor. De 503 hästarna och 479 pundfoten av vridmoment slår dig tillbaka mot sätet med våldsam auktoritet, och vinden som piskar genom ditt hår förstärker körningen, men denna cabriolet erbjuder inte den sortens livsförändrande upplevelse man kan få av andra prestandabilar förr eller nu.
Samma nya styrning som visas i M3 och hardtop M4 finns ombord på denna variant. Det kommer att överraska med sin lätthet till en början (även i Sport), men det är en stor förbättring för BMW. Alltför tung styrning är ett gissel som drabbar många bilar, men inte denna M4. Utanför de massivt förstärkta sätena med kolfiberstöd som finns i vår testbil, är M4 Cabriolet ett enkelt fordon att leva med under det dagliga arbetet. Du kan sätta in vindavvisaren för att möjliggöra samtal i motorvägshastigheter med toppen nedåt. Dessutom är toppkörning förvånansvärt lyxigt för en mjuk topp. BMW använder många lager av isolering, en bakruta i spolglas och en slät ovansida för att underlätta denna lyxinsats, och resultatet är tillfredsställande. Det är osannolikt att du kommer att sakna hardtopen.
När du öppnar bagageutrymmet kanske det inte ser så mycket ut vid första anblicken, men titta djupare så ser du att lastutrymmet fortfarande lämpar sig för litet bagage. Till och med baksätena är tillräckligt stora för vuxna passagerare i den här generationen av 4-serien, så du kan ta med dig tre vänner på en cabriolet-tur. Och det kan säkert bli en spännande tur om du bestämmer dig för att byta ut fyrhjulsdriften till 2WD-läge (bakhjulsdrift). Att göra det kräver avaktivering av stabilitetskontrollen – det vore säkert trevligt om ESC kunde förbli aktiverad – vilket förvandlar den tidigare AWD M4 från en stabil, neutral bil på vägen till en som konsekvent försöker bita huvudet av dig. Var bara säker på att första gången du provar detta ”allt av”-läge inte lämnar de lokala bilarna och kaffet.
Priset för att gå med en Cabriolet över M4 Competition xDrive Coupe är rejäla $7 000. Om du inte ville ha den automatiska eller fyrhjulsdriften är den vanliga M4 15 000 $ billigare. BMW tar mycket betalt för att kliva upp till Competition-modellen med xDrive, och det får oss ännu en gång att önska att M4 kunde fås i en ren bakdriven manuell växellåda utrustad form. Det är verkligen det största problemet vi har med denna till synes udda koppling mellan tak och drivlina. Som det ser ut är det billigaste du kan kliva in i en 2023 M4 Cabriolet $90 695. Efter att de olika alternativrutorna markerats på vår testare steg priset över $115 000. Det är dyrare än en bas BMW M850i xDrive Cabriolet, och fortsätt att kryssa i rutorna så kommer du att hamna i basområdet för Porsche 911 Cabriolet.
BMWs naturligaste konkurrens skulle vara en Mercedes-AMG C 63 S Cabriolet, men den modellen är MIA för 2023 års modell då vi alla väntar på vad den kommande CLE-klassen kommer att tillföra från AMG-sidan. Det finns Corvette Cabriolet, Jaguar F-Type Cabriolet och Porsche 718 Boxster varianter att överväga, men alla dessa är tvåsitsiga. Det måste också sägas att fyrhjulsdrift gör M4 till en livskraftig helårsbil. Ett par andra som Corvette och 718 Boxster – särskilt i GTS 4.0 spec – är bättre förare, men dessa alternativ har sina egna nackdelar. Det lämnar i slutändan M4 i en snygg, liten nisch för att ge sportbilsprestanda i ett rimligt praktiskt, lyxigt cabrioletpaket. Det är en liten hink att välja mellan om bogey är runt 100 000 dollar, vilket gör oss glada över att M4 Cabriolet är lika sprängfyllt och bra att köra som den är.
: