Technology

BMW kommer att producera Neue Klasse BEVs och batteripaket i Mexiko

BMW Group tillkännagav en investering på 800 miljoner euro (855 miljoner dollar) BEV-relaterad investering vid sin fabrik San Luis Potosí i Mexiko.

Företaget har för avsikt att spendera 500 miljoner euro (855 miljoner dollar) på ett nytt monteringscenter för högspänningsbatterier, som kommer att producera sjätte generationens batteripaket (cylindriska battericeller) för de kommande ”Neue Klasse” helelektriska bilarna.

De återstående medlen kommer att användas för att införliva den nya fordonsarkitekturen (”Neue Klasse”) och starta produktionen av hemliga men nya helelektriska bilar på Plant San Luis Potosí från 2027 och framåt.

BMW Group Plant SLP (01/2023)
BMW Group Plant SLP (01/2023)

Låt oss komma ihåg att företaget tidigare bekräftade ”Neue Klasse” BEV-produktion vid sin nya ungerska fabrik i Debrecen (under konstruktion), med start 2025, som kommer att följas av huvudfabriken i München, Tyskland. Som vi förstår kommer platsen i Mexiko att vara den tredje som tilldelas den nya arkitekturen.

Enligt BMW kommer investeringen att ge cirka 1 000 jobb till Plant San Luis Potosí, inklusive 500 inom batterisystemområdet.

Milan Nedeljković, styrelseledamot för BMW AG med ansvar för produktion, i San Luis Potos sa:

”Vi inriktar systematiskt vårt produktionsnätverk på elektromobilitet. I Mexiko investerar vi 800 miljoner euro i vår fabrik och skapar omkring 1 000 nya jobb.”

”De första bilarna i NEUE KLASSE kommer att gå ur produktionslinjen vid vår fabrik i Debrecen, Ungern, med start 2025, följt av huvudfabriken i München. Vi kommer att uppnå ytterligare volymer genom att integrera NEUE KLASSE vid Plant San Luis Potosí från 2027 och framåt.”

Gruppen säger inte vad som kan vara tillverkningskapaciteten för elbilar i Mexiko. För närvarande har fabriken cirka 3 000 och producerar BMW 3-serie, 2-serie Coupé och den nya M2, för den globala marknaden.

Se även  Pilot- och flygande J-stationer för att få snabbladdare för elbilar

Det verkar som att Mexiko lockar till sig många elbilsinvesteringar nuförtiden, inklusive Ford (expansion av Mustang Mach-E-produktionen), General Motors och potentiellt även Tesla. Nidec förväntas producera elektriska drivenheter i landet, medan vissa batteritillverkare överväger en batterifabriksinvestering (som CATL).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button