Batterispecialist Gouach utvecklar reparerbara batteripaket

Med så många nya elcyklar på marknaden idag kan det vara alltför lätt att falla för missuppfattningen att alla elcyklar är gröna, miljövänliga och hållbara. Faktum är att dessa ord kastas runt alltför ofta av flera e-cykelmärken i den så kallade greenwashing av elcyklar. Med detta sagt är det verkligen mer ekonomiskt att cykla än att köra bil – särskilt om din resa är precis inom stan och om din bil har en gasslukande V8.
Ändå är det trevligt att se att vissa företag verkligen arbetar mot hållbarhetsdelen av ekvationen. Gouach, ett företag som specialiserat sig på batterier för elektriska mobila enheter som e-cyklar och e-skotrar, är ett av dessa företag, och det har hållbara batterier i sin kärna. Faktum är att batteriet vanligtvis är den enskilt dyraste delen av en elcykel. Utöver det, när dess livslängd har förbrukats, kan det vara en komplicerad process att återvinna den, och chansen är stor att inte alla dess delar kan återvinnas. Vad värre är att vanligtvis måste ett helt batteri skrotas på grund av ett enda defekt kretskort eller några defekta celler.
För att komma till rätta med detta problem har Gouach gått till roten till problemet – själva batteripaketets design. Du förstår, för det mesta är batteripaket designade med kostnadsbesparingar i åtanke. Detta resulterar i ett icke-reparerbart batteripaket med alla celler lödda ihop. Vad Gouach har gjort är att konstruera ett batteripaket där enskilda celler kan nås utan behov av svetsning eller lödning. Enligt Gouach använder batteriet ”ingen punktsvetsteknik” och har ett ”minimum av komponenter för enkel reparation och återvinning.”
Gouach hävdar vidare att deras batterier kan öppnas och repareras på under 10 minuter – ganska imponerande, eftersom du annars skulle behöva vänta dagar om inte veckor för att ett helt nytt batteripaket ska komma. För att inte tala om skulden för att behöva göra sig av med ett i övrigt perfekt batteri om inte för några defekta celler.
För närvarande erbjuder Gouach fyra kapaciteter för sina fullt brukbara och reparerbara batterier. Dessa består av 420Wh, 430Wh, 540Wh och 560Wh. Det verkar som att företaget är ute efter att testa denna nya batteriteknik i samåkningssystem, för att göra dem tillgängliga för ett bredare utbud av e-cykeltillverkare.