Audi Grandsphere-konceptet ska enligt uppgift börja produceras som nästa A8

Nästa generations Audi A8 kommer att låna flera viktiga stylingtips och funktioner från GrandSphere-konceptet, enligt en färsk rapport. Den lyxiga sedanen kommer att landa i utställningslokaler om ett par år som en elektrisk sedan med rymlig interiör och en lång rad tekniska funktioner.
Byggd på PPE-plattformen som utvecklats tillsammans med Porsche, kommer nästa generations A8 att anta E-Tron-namnskylten, enligt brittisk tidning Autocar. Den förväntas göra sin officiella debut 2023, och publikationen lärde sig att den övergripande designen inte kommer att förändras mycket.
”GrandSphere är en mycket konkret teaser. Den är inte långt ifrån vad som kommer att bli produktion. Den är inte 1:1 utan väldigt nära,” sa Marc Lichte, chef för Audis designavdelning, till Autocar. Det låter som om Audis nästa flaggskeppssedan kommer att få en komplett exteriör make-over.
Även om den yttre designen inte borde förändras mycket, ska det bli intressant att se hur mycket av interiören som gör språnget från konceptbil till produktionsbil. Audi utvecklade GrandSphere med nivå 4 autonom teknik i åtanke och designade interiören därefter; Det berättade Oliver Hoffmann, chef för Audis tekniska utveckling Autoblogg 2021 att konceptet skapades inifrån och ut.
Det är för tidigt att säga exakt vad nästa generations A8 kommer att drivas av, men sedanen kommer exklusivt att finnas tillgänglig med en elektrisk drivlina; PPE-plattformen är inte kompatibel med en bensindriven motor. För sammanhanget använde konceptet som presenterades 2021 (bilden) ett par elmotorer (en per axel) med 710 hästkrafter och ett vridmoment på 708 pundfot. De var kopplade till ett massivt, 120 kilowatt-timmars litiumjonbatteri som lagrar tillräckligt med el för en räckvidd på upp till 466 miles. Audi citerade en tid från 0 till 60 mph på cirka 4 sekunder.
Nästa generations A8 är inte den enda avancerade elektriska modellen som Audi kommer att presentera 2024. Brittisk tidning Högsta växeln fick reda på att det tyska företagets produktfärdplan också inkluderar en elektrisk RS6 E-Tron baserad på nästa generations A6, som inte har avslöjats ännu men som borde hålla sig relativt nära A6 E-Tron-konceptet som introducerades i april 2021 och A6 Avant E-Tron-konceptet presenterades i mars 2022.
Även byggd på PPE-plattformen, kommer RS6 E-Tron enligt uppgift sticka ut från A6 med mer kraft och en mer muskulös exteriördesign – dessa funktioner har kännetecknat Audis kraftfulla vagnar sedan RS2 gjorde sin debut som en utveckling av de 80 år 1994.
”Jag älskar RS6 eftersom jag kan sätta in cyklar, skidor, så många saker. Det är därför jag älskar det. Och för mig, hållning. Det är alltid den breda banan. Och om du tänker på konkurrenter till Audi, finns de på marknaden just nu med prestanda elbilar med den bredare banan? Jag skulle säga nej,” sa Lichte.
Det finns ännu inget besked om huruvida RS6 E-Tron kommer att nå vår marknad.
: