Audi Activesphere-konceptet är delvis pickup, delvis sexig GT

Audi har lyckats kombinera element från ett antal fordonstyper för den fjärde och sista medlemmen i sin serie av Sphere-konceptfordon.
Det nya Audi Activesphere-konceptet, som presenterades på torsdagen, är en crossover med en coupéliknande kaross som integrerar en säng och en baklucka bak.
Konceptet är designat för en aktiv livsstil och har som sådan hög markfrigång och underredesskydd för att säkerställa att den klarar tuff terräng, men också förvaringslösningar som sängen och ett takmonterat skidställ för att bära all nödvändig utrustning.

Audi Activesphere koncept
Ta bort lite av terrängutrustningen, och Activespheres smidiga fastback-profil skulle göra en sexig nästa generations A7, vilket kanske inte är så långsökt eftersom Activespheres 196-tums längd är densamma som nuvarande A7:s .
Ett framstående element i designen är en frontsektion av klart glas som inkluderar ett fönster i form av Audis traditionella grill. Genom att hålla denna sektion fri får passagerarna fri sikt genom den främre bagageluckan och vägen framför.
De åkande har även headset som ger en förstärkt verklighetsupplevelse. Headseten visar den verkliga miljön för bäraren samtidigt som de överlagrar ytterligare information med 3D-grafik. Informationen konfigureras olika för förare och passagerare, eftersom föraren i första hand får körrelaterad information. Bärarna kan också interagera med informationen som visas i headseten genom att kontrollera beröringskänsliga områden i kabinen.

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept
Activesphere ansluter sig till de tidigare Grandsphere-, Skysphere- och Urbansphere-koncepten. De andra inkluderar fastback sedan, sportbil och minivan karosser.
Alla koncept är elbilar baserade på Volkswagen Groups PPE-plattform som Audi först kommer att använda i en ny Q6 E-Tron kompakt crossover som kommer 2023 eller i början av nästa år. För Activesphere har plattformen ett 100-kWh-batteri och laddningskapacitet på upp till 270 kw. Enligt Audi tar laddning från 5-80 % cirka 25 minuter.
Sphere-koncepten har också självkörande förmåga, vilket ger personen bakom ratten möjlighet att köra eller luta sig tillbaka och koppla av under en resa. I Activesphere fälls instrumentbrädan, ratten och pedalerna bort när bilen går in i självkörande läge.

Audi Activesphere koncept
Sphere-koncepten utvecklades av Audis Artemis skunkworks-team som etablerades 2020 för att påskynda fordonsutvecklingen i ett försök att konkurrera med mer smidiga startups i EV-racet. Ansvaret för Artemis minskades avsevärt 2021, men åtminstone ett av fordonen som det utvecklade förväntas nå produktion runt mitten av årtiondet. Fordonet förväntas vara en produktionsversion av Grandsphere, som ryktas fungera som en ersättare för A8, men med tanke på den nuvarande vurm för crossovers kan Activesphere vara den som får grönt ljus.