News

Är uppvärmda säkerhetsbälten nyckeln till att öka EV-räckvidden?

Uppvärmda säten och uppvärmda rattar är vanliga funktioner i nya bilar, men leverantören ZF köper nu uppvärmda säkerhetsbälten, och de hävdar att de kan bidra till att öka EV-räckvidden.

I kallt väder kan uppvärmda säkerhetsbälten öka räckvidden med upp till 15 % genom att minska mängden energi som behövs för att värma upp en bils kabin, säger ZF i ett pressmeddelande, även om företaget noterade att bältesvärmare är mest effektiva när de används med andra kontaktvärmare, såsom uppvärmda säten.

ZF uppvärmt säkerhetsbälte

ZF uppvärmt säkerhetsbälte

Genom att applicera värme direkt på en persons kropp är både uppvärmda säten och uppvärmda säkerhetsbälten ett mer effektivt sätt att uppnå en behaglig temperatur än att blåsa luft runt en fordonshytt eftersom de drar mindre energi från batteripaketet och lämnar mer till framdrivning. Det är därför biltillverkare som Volkswagen har betonat införandet av uppvärmda säten som ett sätt att maximera EV-prestanda i kallt väder.

ZF:s uppvärmda säkerhetsbälte är konstruerat av väv som liknar konventionella säkerhetsbälten, men med integrerade värmeledande element. Detta ökar tjockleken på bandet något, utan att det påverkar enkel tillverkning eller passagerarkomfort, hävdar ZF. Inga ändringar av spännen eller upprullningsanordningar behövs, så de uppvärmda säkerhetsbältena fungerar precis som konventionella bälten, tillade företaget.

ZF uppvärmt säkerhetsbälte

ZF uppvärmt säkerhetsbälte

Förutom att minska energiförbrukningen från klimatkontrollsystemet kan uppvärmda säkerhetsbälten ha en säkerhetsfördel. Den extra värmen minskar behovet av att bära en jacka eller andra skrymmande kläder i bilen, vilket gör att säkerhetsbältet kan sitta närmare kroppen, noterade företaget.

ZF har inte tillkännagett någon kund för sina uppvärmda säkerhetsbälten, men EV-sortimentet i kallt väder är en viktig faktor för biltillverkare. Alla elbilar upplever en viss räckviddsförlust i kalla temperaturer (även om den exakta mängden varierar kraftigt beroende på modell), och det kan avskräcka konsumenter från att byta från bensin till elbilar.

Se även  Exklusivt: Fords EV-produktchef avslöjar uppdateringar om Mustang Mach-E framsteg

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button