EV Charging

År 2023 kommer Los Angeles hamn att få 500 kW trådlöst laddningssystem

Elektrifieringen av Los Angeles hamn inkluderar, förutom konventionella laddningslösningar, även trådlösa snabbladdningssystem för klass 8 elektriska lastbilar.

De trådlösa laddningssystemen används ofta för de lokala flottorna av varvslastbilar eller flottor som kör fasta rutter, som bussar, eftersom varje fordon måste vara specifikt kompatibelt med ett visst system.

När det gäller hamnen i Los Angeles är det ett projekt på gång, att bygga flera Ideanomics WAVE-stall – 125 kilowatt (kW), 250 kW, 380 kW och till och med 500 kW.

Ideanomics meddelade att 500 kW-versionen av den trådlösa WAVE-laddaren har testats framgångsrikt i september och är på väg att tas i bruk 2023. Projektet fick ett anslag på 8,4 miljoner dollar från US Department of Energy.

Enligt pressmeddelandet förväntas en sådan effektnivå ladda upp en elektrisk lastbil av klass 8 helt på mindre än 15 minuter. Naturligtvis förutsätter det att batteripaketet är relativt litet (för lokal drift) på runt 125 kilowattimmar (kWh) och redo att acceptera ultrasnabb laddning.

En återgivning av WAVEs trådlösa laddningsteknik producerad av Ideanomics

En återgivning av WAVEs trådlösa laddningsteknik producerad av Ideanomics

Den största fördelen med det trådlösa laddningssystemet är att det gör det möjligt att genomföra snabbladdningssessioner, utan att behöva ansluta och koppla ur en kontakt.

Om de trådlösa laddningsbåsen skulle placeras ut strategiskt vid lastnings-/lossningsplatser, skulle fordonen få en del energi varje gång.

Robin Mackie, Ideanomics Mobility-president sa:

”Vi visar att i dag, just nu, kan elektriska tunga fordon köra 24/7 och ”toppla” sin laddning medan arbetet pågår. Fördelarna med denna teknik är kristallklara – vagnparksoperatörer blir mer effektiva genom att skära ner fordonets stilleståndstid som annars går åt till att fylla på eller koppla in en central depå.”

Vid det här laget är det ännu inte klart om trådlös laddning på lång sikt kommer att bli en vanlig lösning eller snarare en nisch, för vissa specifika applikationer. Visst skulle det vara en avgörande lösning för autonoma elfordon också.

Se även  Fisker planerar att dela elbilsplattformar, sälja utsläppskrediter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button