EV Charging

Aptera gör en U-sväng, säger att dess solar EVs kommer att få DC-snabbladdning

När Aptera tillkännagav detaljer om sin Launch Edition första produktionsmodell i en webbinarpresentation för några dagar sedan, sa företagets chefer att solar EV inte behövde DC snabbladdningskapacitet, åtminstone inte för tillfället.

Tja, det ser ut som att de hade en plötslig åsiktsförändring när startupen lade ut ett pressmeddelande och en video den 23 januari som tillkännagav ”alla Aptera-fordon kommer att levereras med DC-snabbladdning, inklusive de första Launch Edition-fordonen som rullar av löpande bandet .”

I videon meddelade Aptera VD och medgrundare Steve Fambro att Launch Edition-fordon kommer att erbjuda mellan 40 och 60 kW DC-snabbladdning, med företaget att ge en uppdatering om de maximala laddningshastigheterna när testet är klart. Chefen sa också att Aptera kommer att arbeta på en 100 kW-version för release på vägen.

Dessutom är Apteras DC Fast Charging-system designat för att fungera med Teslas Supercharger-nätverk – trehjulingen för solenergi har Teslas laddningsport (NACS) – så om Tesla går med på att öppna sitt nätverk för Aptera kommer ägare av Launch Edition-fordon att ha tillgång till till landets (och världens) största snabbladdningsnätverk.

Det behöver inte sägas att detta kan vara ett stort försäljningsargument för framtida Aptera-ägare eftersom Teslas Supercharger-nätverk i USA har 60 procent fler NACS-poster än alla CCS-utrustade nätverk tillsammans. Tesla har ännu inte öppnat sina amerikanska Supercharger-stationer för elbilar från andra märken, även om de redan har gjort det i Europa.

Till deras kredit erkände medgrundarna Steve Fambro och Chris Anthony i videon att ”ganska konsekvent” och ”ganska överväldigande” feedback från Aptera-communityt är det som fick företaget att backa på sitt ursprungliga beslut att inte erbjuda DC-snabbladdning på produktionsstart.

Se även  El- och ICE-alternativ kommer

Aptera kan göra det eftersom dess solelfordon har designats från början för att erbjuda DC-snabbladdningskapacitet. Företaget bestämde sig för att pausa programmet för månader sedan när det inte var säkert att det kunde använda Teslas NACS-kontakt, men nu när det har tillgång till det och reservationsinnehavare gjorde sina röster hörda, bestämde sig Aptera för att göra en förändring.

Som Fambro förklarar i videon är det häftiga med detta att Apteras Power Distribution Unit (PDU) är designad för att rymma DC-snabbladdningshårdvara, så att implementera denna förändring kommer inte att vara alltför svårt. Vi hoppas att det är sant och att Aptera Launch Edition inte kommer att försenas ytterligare på grund av detta.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button