Användning av elbilar möter kritiska kostnadsbarriärer

Konsumenter visar mer intresse för elbilar, men kostnadsproblem är ett kritiskt hinder för vidare adoption, enligt en ny studie.
I sin 2023 Global Automotive Consumer Study fann konsultföretaget Deloitte att de flesta amerikaner inte känner sig redo för en elbil. Bara 8 % av de tillfrågade sa att en elbil var det föredragna valet för deras nästa fordon, medan 62 % sa att de planerade att fortsätta med förbränning. Ytterligare 20 % angav hybrider som sina preferenser, med 8 % röstade för förtroende för plug-in-hybrider (resterande andel angavs som ”övrigt”).

2023 Chevrolet Silverado EV
Som sagt, drygt hälften (52 %) av de svarande i USA angav kostnader som sin största oro när det gäller elbilar, följt av räckvidd (48 %) och laddningstid (47 %). Nivån av oro över laddning verkar ha förts över från tidigare studier, men oro över kostnader verkar växa – och inte bara bland bilköpare.
Minst en bilindustrichef har varnat för en ”kollaps” på elbilsmarknaden om priserna inte sjunker. Den senaste tidens uppmjukning av priserna på begagnade Tesla kan visa att några av dessa marknadskrafter verkar. De genomsnittliga Tesla-priserna sjönk med 17 % mellan juli och november 2022, enligt en färsk rapport, en anmärkningsvärd förändring med tanke på hur konsekvent höga dessa priser tidigare hade varit.

2023 Ford F-150 Lightning
Batteripriserna är också ett problem för den totala kostnaden för nya elbilar. Batterikostnaden steg i höjden 2022 på grund av ett antal faktorer, vilket kan sätta tillbaka EV överkomliga priser.
Som andra studier har funnit, ser EV ”intenders” fördelar med ägande och kostnad som en av styrkorna – så det finns troligen en klistermärkeshock när de ser hur höga priser har klättrat. De lägre driftskostnaderna kan dock kompensera för eventuell skillnad på några år. Det amerikanska energidepartementet sa 2022 att varje amerikansk elbil kostar mindre än 1 000 dollar per år att ladda, jämfört med 2 000 till 7 000 dollar för att driva en bensin- eller dieselbil.