Alpine planerar två mellanstora elektriska crossovers för USA

Renault Groups undermärke Alpine verkar bli mer ivriga över sina planer på global expansion. I oktober 2022 tog koncernchefen Luca de Meo en optimistisk men försiktig ton till journalister när han diskuterade chansen att återvända till den amerikanska marknaden. De Meo sa då att en amerikansk lansering inte var under övervägande, och ”Renault-gruppen är inte i USA av goda skäl. Den lämnade USA två gånger. Vi måste se till att om vi gör en återgång så är det en framgångsrik en … du kan inte riktigt stöka till en tredje gång. Och varumärket Alpine är på nytt, så vi har en hel del saker att utföra först, att etablera det som ett solidt, graderat varumärke i Europa.” I november berättade de Meo för journalister att Alpines utvecklar två batteri-elektriska crossovers och att det är möjligt att varumärket skulle expandera till Nordamerika och Kina. Den här månaden, Bilnyheter rapporterar de Meos position är att de två kommande CUV:arna utvecklas med den amerikanska marknaden i åtanke, planen är att få dem hit till 2028.
Alpine har en enorm uppgång framåt, baserat på vad vi har fått höra. Det är ett problem som bara gäller Europa för tillfället med bara en bil till salu, A110. Förra året sålde Alpines cirka 140 återförsäljare 3 546 enheter av A110, en ökning med cirka 33 %, alla tillverkade i en Renault-fabrik i norra Frankrike med en kapacitet på 6 000 enheter. I år vill biltillverkaren utöka sin återförsäljarkropp till 150 skyltfönster. Nästa år ansluter sig en andra modell till sortimentet, den alpina versionen av den helelektriska Renault 5 halvkombi, och Renault tittar på en alpin spinoff och börsintroduktion. Året efter det kommer Alpine att släppa en sportig elektrisk kompakt crossover som tänks kallas GT. Året efter det, 2026, kommer andra generationens batteri-elektriska ersättning för A110 att komma ut på marknaden.
År 2028 kommer de två större elektriska crossovers att säljas hemma och potentiellt i USA och Kina. Sammantaget är dessa fem produkter belastade med att få Alpine från 3 546 enheter 2022 till de Meos mål om ”norr om 150 000” enheter till 2030. Det är en genomsnittlig ökning med 60 % per år under åtta år, försäljning utanför Europa kan potentiellt stå för hälften av det.
Renault fakturerar Alpine 5, crossovern och den elektriska A110 som trion i sitt Dream Garage, retas här. De är inte planerade för amerikansk publik.
Den mindre crossovern för staterna skulle vara ungefär lika stor som Porsche Macan, som är 186,1 tum lång och 76,1 tum bred, den större ungefär lika stor som Porsche Cayenne Coupe, som är 194,2 tum lång och 78,1 tum bred. Renault svarar fortfarande på frågor som är lika grundläggande som plattformen. Inom Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen ansåg Nissan vara den mest troliga kandidaten för en arkitektur eftersom Nissan tillverkar medelstora fordon och nu har en ren elektrisk crossover. Men de Meo sa att partnerskap utanför varumärket är en möjlighet. Det kan innebära att man pratar med det kinesiska konglomeratet Geely, som äger el-SUV-tillverkarna Lotus, Polestar, Volvo och Zeekr. Renault är redan i ett joint venture med Geely för utveckling av ICE och elektrifierad ICE-drivlina, och det ryktas att den elektriska Alpine A110-efterträdaren kommer från ett partnerskap med Lotus. Renault har dock inte uteslutit att hamna i kontakt med ”någon ledande elbilsspelare”.
Vi borde få idéer om vad som komma skall när den kompakta elektriska crossovern debuterar 2025. Designdetaljer kan spåra sin väg tillbaka till förra årets Alpineglow-koncept (visas högst upp i det här inlägget), som ”” tipsar om hur alpina bilar kommer att se ut imorgon”, medan tekniska funktioner inkluderar alpinspecifik batterikemi, kraftfulla motorer och vridmomentvektoring.