Alpine kan vända sig till Geely för flaggskepps SUV-plattform

Alpine levererade bara 3 546 fordon 2022, alla olika versioner av sportbilen A110, men det franska prestandamärket har ambitiösa planer på att öka volymerna avsevärt detta decennium med en omdesignad elektrisk A110 och fyra ytterligare modelllinjer, alla även elbilar.
Alpine kommer att lansera en kompakt crossover och en hot hatch i mitten av decenniet, följt 2026 av den omdesignade A110. Den kommer då att lägga till två stadsjeepar i samma segment som Porsches Macan och Cayenne. Dessa större stadsjeepar är beräknade under 2027 och 2028, och de har potential att vara en del av en introduktion av varumärket till USA, sa Luca de Meo, VD för Alpines Renault-förälder, i november förra året.
För att stödja utvecklingen av alla dessa nya modelllinjer planerar Alpine att söka hjälp från en extern leverantör. Även om Alpine är en del av Renault Nissan Mitsubishi Alliance, sa dess VD, Laurent Rossi, till journalister denna vecka att Geely är den ”mest naturliga” partnern, rapporterade Autocar.
I kommentarerna hänvisade Rossi till hur Renault och Geely redan arbetar tillsammans på gemensamma fordon för Asien, såväl som hybriddrivlinor. Den omgjorda A110 är också redan bekräftad att dela en plattform med en sportbil från Geelys Lotus-märke. Lotus, med kodnamnet Type 135, ryktas vara en Elise-efterträdare.
Lotus skulle sannolikt också vara det bästa märket för plattformar för de två större SUV:arna. Lotus lanserade förra året den Cayenne-konkurrenten Eletre SUV, och arbetar för närvarande på en typ 134-modell i Macan-storlek. Det brittiska företaget, som har utvecklat sina egna prestationsorienterade EV-plattformar, har sagt att det är öppet för att licensiera tekniken till andra företag.