Allt om elektriska skåpbilar för Amazon och vidare

Även om Rivians trendsättande eltruckar R1T och R1S och deras utomhuslivsstil tar toppfakturering i rubrikerna, har Rivian EDV elektriska lastbilar alltid varit en högsta prioritet.
När det gäller varför, leta inte längre än en av de bästa återförsäljarna i världen. Under 2019 meddelade Amazon att de beställde 100 000 elektriska skåpbilar från Rivian som en del av en investering på 440 miljoner dollar i nystartade biltillverkare. Amazons betydelse för Rivian går långt utöver det: Innan Rivians börsintroduktion ägde Amazon 20 % av tillverkaren av elektriska lastbilar.
Dessa skåpbilar gav sig ut på vägen för att börja leverera Prime-leveranser 2021. Det är bara början på en stor B2B-gren av Rivians framtida verksamhet.
Vi satte oss ner med John Woodmore, senior director för produktlinjer för kommersiella fordon på Rivian, för att diskutera biltillverkarens elektriska leveransbilar, känd som EDV, hur allt hängde ihop, och den framtida expansionen av sortimentet både när det gäller hårdvara och ev. programvara. Här är vad vi lärde oss.

Rivian EDV700
Det kommer att finnas minst tre skåpbilsvarianter
För närvarande har alla EDV:er som har levererats till Amazon varit EDV700-modellen, som är den längre, större, av de två initiala modellerna. En EDV500 testas för närvarande och kommer att rullas ut under första kvartalet 2023. Den tredje modellen Woodmore var villig att bekräfta är en EDV900, men det är en större produkt som han inte skulle diskutera så mycket.
Varje modellnamn hänvisar till skåpbilens nominella kubikkapacitet för att transportera last.
EDV700, som är den nuvarande skåpbilen som rullar runt och levererar Amazon-paket, ser nästan identisk ut med den för den kommande EDV500. Ett skarpt öga kommer att upptäcka skillnaderna. Den längre EV700 har fyra paneler på sidan medan EDV500 bara kommer att ha tre där mittpanelen blir en stor metallbit. 500:an blir sju tum smalare och 14 tum kortare, samt lättare.
Rivian talar inte om tjänstevikten för någondera skåpbilen, men Woodmore sa till EVguiden Reports att viktskillnaden mellan 500 och 700-modellen kommer att vara mer än 400 pund.
Lätt på detaljer och snabb att gå vidare, Woodmore skulle bara säga att EDV900-introduktionen ”är i framtiden.” Rivian arbetar fortfarande igenom när rätt punkt är att introducera det med Amazon. Detaljer håller fortfarande på att utarbetas för denna modell.

Rivian enmotors elektrisk drivenhet
Drivenheter och batterikemi
För närvarande drivs varje EDV700 som levereras av de två Bosch-tillverkade drivenheter som finns på R1T-eltruckens framaxel tillsammans med samma 135-kWh batteripaket.
Rivian pratar inte om effekt. Woodmore noterade att effektuttaget är reducerat till ”något som är mer adekvat för ett kommersiellt fordon.” I R1T är de framaxelmonterade motorerna klassade till 415 hk och 413 lb-ft vridmoment.

Rivian batteripaket
Det 135-kWh-batteripaketet använder samma NCA-kemi och små 2170-format Samsung SDI-cylindriska celler som R1T.
Rivian-utvecklade och byggda motorer, en del av nya modulära drivenheter som företaget har förhandsgranskat, är för närvarande under utveckling och kommer att komma online i slutet av Q1, enligt Woodmore.
Med introduktionen av de nya Rivian-byggda motorerna kommer EDV:erna att gå över till en enmotorsdesign med den nya motorn som fortfarande driver framaxeln. Detta drag kommer att paras ihop med Rivians nya LFP-batteripaketskemi, som också kommer in i den elektriska R1T-lastbilen och R1S elektriska SUV med modellerna med dubbla motorer i mitten av 2023.
Det kommer inte att finnas någon blandning och matchning av enmotors och nuvarande NCA-kemibatteripaket. Varje skåpbil med den enda Rivianbyggda elmotorn kommer att drivas av batteripaketet med LFP-kemi.
Ingen av de tre skåpbilarna som för närvarande är i produktion eller inställda för framtida produktion kommer att ha fyrhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Inga motorer är planerade för bakaxeln, enligt Woodmore. Detta beror på att det är lättare att köra i snö och is om framaxeln drivs snarare än bak.

Rivian EDV700
Hur stor räckvidd?
Det bästa sättet att beskriva EDV:s utbud är ”det är komplicerat.”
För närvarande har EDV700 201 miles räckvidd enligt EPA-cykeln, men Rivian väljer att begränsa laddningstillståndet och mjukvaran låser skåpbilarna till 150 miles räckvidd. Varför? Amazons begäran. Det är allt räckvidd Amazon känner att dess förare behöver.
När de enmotoriga EDV:erna kommer online under Q1 2023 kommer LFP-batteripaketen att vara mindre 100-kWh-paket. Dessa skåpbilar kommer att ha en räckvidd på 150 mil.
Laddningsporten är placerad på den främre förarsidan som R1T och R1S, men den har en icke-motoriserad dörr. Laddningshårdvaran, mjukvaran och laddningskurvan är densamma som den som finns hos dess lastbils- och SUV-kusiner. EDV är kapabel till AC och DC snabbladdning, även om laddningshastigheterna är något reducerade från konsumentapplikationerna på grund av användningsfallet, enligt Woodmore.
R1T och R1S kan för närvarande laddas med en hastighet på över 200 kW, men Woodmore sa att Rivian inte har stresstestat EDV:s system till 200 kW-hastigheten. Rivian har sagt att i framtiden med OTA-uppdateringar och systemförfinningar borde lastbilen och SUV:en komma närmare 300-kw laddningshastighetsmärket, men Woodmore sa att det inte finns på EDV:s färdplan just nu.

Rivian EDV700
programvara
Det finns två nivåer av mjukvara i EDV.
Det finns en leveransapp från Amazon på förarens telefon. När föraren kommer till EDV kommer de att skanna en QR-kod och som kopplar deras enhet, som innehåller deras rutt, till fordonet. Vid den tidpunkten sker en handoff och föraren använder sedan skåpbilens gränssnitt. För att få systemet att fungera behöver föraren både telefonen med Amazons förarapp och skåpbilen.

Rivian EDV700
Idag behöver föraren bara telefonen medan han kör andra skåpbilar, men det är en liten skärm. EDV:s handoff från telefonen till huvudskärmen – som är samma 15,6-tums pekskärm som finns i R1T och R1S och är vinklad mot föraren i EDV-applikationen – borde göra det säkrare för föraren med den större skärmen. De sväng-för-sväng-anvisningarna speglas på det digitala mätarklustret, som är samma 12,3-tumskluster som finns i R1T och R1S.
När en förare anländer till leveransstoppet kan de trycka på en digital knapp på pekskärmen som säger ”Jag är här” och leveransadressen och namnet på den person som får paketet expanderar över hela 15,6-tumsskärmen så att föraren kan se det från baksidan av skåpbilen medan du tittar på paketen.
EDVs för icke-Amazon-kunder kommer fortfarande att ha FleetOS, som inte har detaljerats ännu, men inte den Amazon-specifika appen. Amazon-appen innehåller sin egen navigeringsapp, men Rivan sa att den kan inkludera en egen navigeringsapp eller en kundspecifik app som innehåller deras eget kartsystem eller appar utan problem.

Rivian EDV700
Designad av och för Amazon
Varje skåpbil har en förarsäte tillsammans med en hoppstol på passagerarsidan. Hoppsätet finns där i träningssyfte eller när en skåpbil har riktigt hög last och behöver två förare.
Varje skåpbil har en USB-A- och USB-C-laddningsport för att hålla smarttelefonen laddad, en hylla monterad under pekskärmen för handskar, mössor och/eller smartphonen, och en mängd grepphandtag för att ta dig in och ut ur skåpbil lättare för föraren. Det finns två stora mugghållare till vänster om det digitala mätarklustret, och en förvaringsbox och fler mugghållare bakom förarsätet.
En av de häftigaste funktionerna är en automatisk skjutdörr mellan hytten och lastutrymmet som automatiskt öppnas och stänger när skåpbilen sätts i parkering och eller körning. Den fungerar som en barrikad så att paket inte kan flyga in i hytten, men sparar också tid genom att automatiskt öppna och stänga. Sekunder är viktiga när du levererar paket hela dagen.
Att ta sig in och ut ur EDV är enkelt tack vare en tvåstegsdesign på passagerarsidan fram. Gummi och greppvänliga material hjälper förare att ta sig in och ut.
Automatisk nödbromsning ingår som standard liksom ett system för övervakning av förarens uppmärksamhet. Det finns ett kamerasystem (mest delat med R1T men på en annan plats med ett annat hölje) monterat på A-stolpen på förarsidan. Den tittar på förarens ögon för att säkerställa att de är uppmärksamma på vägen framför sig.

Rivian EDV700

Rivian EDV700
I lastutrymmet designades hyllorna specifikt för Amazon enligt deras specifikationer, och de fälls ihop för att rymma högre paket. Måtten matchar Amazons paketväskor och golvet är gummerat. Amazon gav till och med det valda paketet dollie, som är tillverkat av Milwaukee, till Rivian och bad dem att se till att det finns en specifik lagring ombord inbyggd för dollie. Det finns på förarsidan på baksidan av lastutrymmet.

Rivian EDV700
Utanför är framsidan enkel och Amazon-märkt, även om den kan vara märkesvaror för vilket företag som helst. De två cirkulära LED-lamporna ser glada ut och gör att skåpbilen ser vänlig ut. Baksidan har en LED-bakljusremsa som löper två tredjedelar av skåpbilens bakre kontur, inklusive över toppen av lastdörren, vilket ger ett futuristiskt utseende.
Utanför Amazonas-sfären; Rivian sätter Benz på is
Hittills har Rivian endast levererat EDV till Amazon. Woodmore bekräftade att biltillverkaren kommer att sälja EDVs till andra företag, utan att prata om volymer, tidslinjer och kunder.
I september tillkännagav Rivian och Mercedes-Benz ett partnerskap som skulle göra elektriska skåpbilar tillsammans för Europa. Det avtalet med Mercedes lades på is i december. Rivan sa att pausen trädde i kraft så att den kunde fokusera på befintliga skåpbilar och konsumentfordon, även om partnerskapet skulle kunna utforskas i framtiden.
Rivian pratar inte om hur mycket EDV kostar i någon form, offentligt än.
De två huvudkonkurrenterna, Ford E-Transit och Mercedes-Benz eSprinter, har tagit något annorlunda tillvägagångssätt än Rivian.
Ford har tagit helt motsatt väg – ett värde- och prisfokuserat tillvägagångssätt med ett mindre batteripaket, i en design som passar perfekt med befintliga utrustningar för bensin Transit. Mercedes-Benz gick i motsatt riktning och har fokuserat på effektivitet och räckvidd.