Luxury cars

Alfa Romeo retar 6C superbil bakljus

Alfa Romeos senaste omstart tar nästa steg i år med ankomsten av de fräscha Giulia och Stelvio till den amerikanska marknaden, och debuten av den nya Tonale. Italienarna förberedde pumpen med en Instagram-video som firar 2022 och frågar om vi är redo för 2023. I slutet av videon svarar Alfa Romeo på sin egen fråga med ”We Are.” Och som det är tydligt att se är det första ”e” ett helt nytt typsnitt som vi inte sett Alfa använda tidigare. Alla förväntar sig att detta är en baklykta från superbilen som märkeschefen Jean-Philippe Imperato började antyda om förra året, och informationen smälte samman kring namnet 6C. Om det blir namnet skulle den nya superbilen fullborda trilogin av 2007 års 8C och 2015 års 4C.

Om Evo kan man tro kommer 6C att låna mycket av sin tekniska spec från Maserati MC20. Ännu mer oväntat säger Evo att Alfa Romeo kommer att annonsera gloria som en bro mellan dess förbränningsera och dess elektriska era, så superbilen kommer att erbjudas med ICE- och EV-drivlinor. En elektrisk MC20 är på väg, så planen blir inget tufft hopp. Det mest oväntade är när Evo säger att Alfa Romeo superbil kommer att använda Maseratis interna Nettuno V6 designad för MC20, medan de flesta tror att Alfa planerar att gå med den 2,9-liters V6:an som används i hela sin serie och i andra glorier som Giula GTA /Am. Om Evo stämmer låter det här som en annan 8C, den där bilen baserad på Maserati GranTurismo och med Maseratis Ferrari-baserade motor då.

Se även  Det genomsnittliga transaktionspriset för nya fordon når en helt ny topp i december

Det är lite av en utmaning att förena Evos rapport med vissa aspekter av vad Imperato sa i en intervju med Autocar. Honcho sa till Autocar, ”Det är 1969 [the Spider] sedan senast Alfa Romeo stämplades på ett chassi” och det skulle vara ”en cool grej” att se igen under hans klocka. Vi föreställer oss inte att det skulle hända med Dallara kolfiber-monokokchassi designat för MC20. Imperato sa också biltillverkaren finjusterar fortfarande affärsfallet och att ”positioneringen pågår.” Om Alfa Romeo skulle fånga $260 000 MC20 praktiskt taget i grossistledet, är de enda positionerna supersnälla superbilar och vilt spenderade superbilar. Slutligen är den helelektriska MC20 Folgore” t väntat till 2024, Alfa-superbilen i slutet av 2023. Det är knappast att tro att Alfa Romeo skulle få elektrifiera det chassit innan Maserati hade en chans att få ut den och gala om den.

Oavsett vad Alfas nya gloria blir, sa Imperarto att han skulle vilja berätta för världen om den i mars.

Tillbaka med det vanliga sortimentet sa Autocar att från och med i år, varje år som Alfa lägger upp bra siffror kommer att låsa upp möjligheten att introducera en ny modell utöver de som redan planerats till 2027. Den nuvarande produktplanen inkluderar crossover under Tonale i 2024, annars känd som Alfas version av den europeiska Jeep Avenger, samt en större SUV som är tänkt att ersätta Stelvio 2026. och en ny generation Giulia 2025. För chefen innebär årlig framgång chansen att behaga Alfisti med produkter som en ny Spider eller Duetto – även om de skulle vara helt elektriska.

Se även  Ferrari retar Purosangue-avgasnoten innan debuten den 13 september

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button