Alfa Romeo prioriterar fordonskvalitet och kundnöjdhet

Stellantis honcho Carlos Tavares har visat sig skicklig vid vändningen. GM hade förlorat pengar på sin europeiska Opel/Vauxhall-enhet i två decennier innan Tavares tog rodret på Peugeot-Citroen (PSA) och köpte GM:s europeiska arm. Tavares återställde Opel/Vauxhall till vinst på ett år. Inom 18 månader efter PSA:s ”fusion” med Fiat-Chrysler som officiell, hör vi inte längre domedagshistorier från några av de ständigt oroliga märkena under det nya paraplyet. Alla italienare – Alfa Romeo, Abarth, Fiat, Lancia, Maserati – säger att de går bra, Alfa Romeo tillbaka i svart och planerar en serie som kommer att bli mer tillgänglig och roligare att äga. Efter att ha etablerat Tavares behärskning av grunderna, har vi ännu inte tagit reda på om han vet hur man förvandlar ett varumärke, vilket är vad alla italienska biltillverkare behöver. På Alfa Romeo berättade de nordamerikanska cheferna Bilnyheter att de fortfarande lägger grunden för en revolution. Genom att göra det låter märket mer som den sorts premiumbiltillverkare som det har strävat efter att vara sedan det kom tillbaka 2008.
Vincent Noirbent, VP för produktplanering och transformation för Alfa Romeo på denna kontinent, sa att biltillverkaren arbetar med en 10-årsplan för att placera sig som Stellantis globala premiummärke under Maseratis totala lyx. Vi vet inte hur det kommer att fungera med Lancia i Europa, men vi får inte Lancia, så den potentiella konflikten ligger utanför vår jurisdiktion. Autonews formulerade Noirbents budskap som, ”Kundnöjdhet och fordonskvalitet är utan tvekan ”viktigare” för varumärket än försäljning eftersom det arbetar för att bygga upp fart i USA.” Han sa också att det är viktigare att bygga en ”sund verksamhet” byggd kring styrkorna hos varumärket och som inte är beroende av incitament. En återförsäljare i Miami beskrev kommentarer från Alfa Romeo North America-chefen Larry Dominque som att de ville ”göra bilarna rätt först, göra [ownership] uppleva bättre och bygga upp varumärkets värde så att någon betalar 100 USD extra i månaden.”
I en intervju från Pebble Beach sa Dominique att en lyxig serviceupplevelse och upplevelsebaserad marknadsföring också kommer att vara involverad. Detta kommer att inkludera ”conciergetjänster, hämtning och avlämning för provkörningar,” och när du besöker en återförsäljare, ”är det en sådan sak där du inte bara kan komma in för att se vackra bilar, utan också göra italienska matlagningslektioner och vinprovningar.”
Allt arbete kommer att ta tid. Lätta uppfriskningar för 2023 döljer inte fakta att Giulia sedan är sju år gammal, Stelvio SUV är sex år gammal och den mer lättillgängliga Tonale är inte här än, vilket kan förklara varför märkesförsäljningen är nere i USA detta år från de cirka 18 300 genomsnittliga enheterna för vart och ett av de senaste tre åren. Alfa Romeo klättrade till 27:e plats av 33 märken i JD Powers 2022 Initial Quality Survey, en enda plats över sin ranking 2021. Biltillverkaren fick dock topplacering i 2022 JD Power Sales Satisfaction Index bland premiummärken, mätaren av kundnöjdhet med återförsäljarupplevelsen som satte den före Porsche, Lexus, Cadillac och Infiniti. Noirbent sa om utmärkelsen, ”Nu, när du är nr 1, finns det bara ett sätt [to go], så det tar aldrig slut. Vi måste se till att vi upprepar det nästa år. Vi måste se till att vi perfektionerar våra processer.”
: