Alfa Romeo flaggskepp EV kommer 2027 med 18 minuters laddningstid

I juli förra året sa Alfa Romeo-chefen Jean-Philippe Imperato att hans italienska oro skulle utveckla ett nytt batteridrivet fordon i USA som skulle lanseras här 2027. Det skulle ta den nya topplatsen i sortimentet, eftersom det är större än Stelvio, fullt av teknik och full av prestanda. Under lanseringen av Tonale i Japan delade chefen preliminära specifikationer för ”högpresterande SUV” med Automotive DriftBreath Europe. Paketet av en okänd storlek skulle stärka motorer som ger från 300 till 800 hästkrafter i standardintervallet, och runt 1 000 hästkrafter i en Quadrifoglio-trim. Här är den stora statistiken: Med ANE:s ord skulle en 800-volts arkitektur möjliggöra ”laddningstider på max 18 minuter, [Imperato] sa.”
Vi skulle säkert vilja veta vilka kvalifikationer som krävs för att få en 18-minutersladdning. Porsche annonserar om Taycans 93,4 kWh Performance Battery Plus som kan gå från 5 % laddningstillstånd till 80 % på 22,5 minuter när sedanen har valts med $460 inbyggd DC-laddare. Naturligtvis under idealiska förhållanden och när den är ansluten till en laddare som kan mata Taycan med dess maximala 270 kW-hastighet. När veteranen Wayne Gerdes tog en Taycan över USA på fem dagar sa han att hans första laddning vid en 350 kW Electrify America-enhet tog 22 minuter att få batteriet från 6 % till 82 %. Eftersom vi vet att de första få procenten och de sista 20 % tar längre tid än den köttiga biten i mitten, kommer vi att gissa Imperatos tidsbedömning utelämnar de tidskrävande delarna av att ladda batteriet nästan tomt och nästan fullt. Men hallå, fyra år är långt borta i EV-versen.
VD:n sa att Alfa Romeo kommer att konkurrera med BMW X5, en crossover nästan exakt tio tum längre än Stelvio (bilden), som för närvarande är den största produkten i portföljen och bästsäljaren i USA. Italienaren kanske inte delar en traditionell CUV-form med tyskan, Imperato har sagt att aerodynamiska behov kan leda till en form mellan en sedan och en crossover. Om saker och ting är på rätt spår i Milano, godkände chefer designen före slutet av 2022.
Vi kommer att börja se vad Alfa Romeos EV-enda framtid är när märkets första dedikerade EV visar 2025.
: