Acura ZDX, framtida elbilar som endast säljs online

Framtida Acura-elbilar kommer endast att säljas online, sade föräldern Honda på onsdagen i ett pressmeddelande.
”Acura kommer att fungera som spetsen på specen för digitalisering hos American Honda,” sade releasen, ”med 100 % av Acura EV-försäljningen sker online, från och med 2024 med ZDX och ZDX Type S.”
Senast sett i form av en coupéliknande version av MDX mellanstor crossover som avvecklades 2013, kommer ZDX att vara Acuras första EV, med Type S-prestandaversionen också planerad. Förförsäljningen kommer att börja 2023 före den planerade leveransstarten 2024, sa Acura.

Acura Precision EV Concept
Acura har sagt att ZDX kommer att ha stylingsignaler som förhandsgranskas av Precision EV-konceptet som presenterades i augusti 2022 under Monterey Car Week. Medan den är utformad internt kommer ZDX:s teknik att komma via ett partnerskap med General Motors. Acura kommer att dra från GM:s Ultium-komponentuppsättning och troligen köra på BEV3-arkitekturen som används av Cadillac Lyriq och Chevrolet Blazer EV.
Samma partnerskap kommer också att se GM leverera teknik för 2024 Honda Prologue elektriska SUV, som är planerad att anlända inom samma tidsram som ZDX. Det verkar dock som att Honda håller sig till konventionella återförsäljare för denna modell.
Honda planerar att lansera elbilar för både sitt huvudmärke och Acura baserat på en intern arkitektur 2026. Biltillverkaren utvecklar ett Ohio ”EV-nav” och planerar att bygga en 3,5 miljarder dollar joint venture-batterifabrik för att stödja produktionen av elbilar i Nordamerika, inklusive det nya Afeela EV-märket som lanseras i samarbete med Sony.

2024 Acura ZDX Type S prototyp
Övergången till elbilar har fått andra biltillverkare att omvärdera hur de säljer bilar, även om de flesta planerar att omstrukturera befintliga franchise-återförsäljare istället för att gå över till onlineförsäljning.
Ford och General Motors har bett återförsäljarna att göra betydande investeringar för att sälja elbilar, där Ford också kräver att återförsäljarna går med på prissättning utan prutning. Två tredjedelar av Ford-återförsäljarna har enligt uppgift valt att sälja elbilar, tillsammans med ett lägre antal Lincoln-återförsäljare från Blue Ovals lyxmärke. GM har erbjudit buyouts till Cadillac- och Buick-återförsäljare som vill välja bort elbilsförsäljning.