News

Activesphere-konceptet föreställer sig en elegant elektrisk Audi Allroad-pickup

Audi har sparat det mest spännande – och utan tvekan mest amerikanska – av sina fyra sfärkoncept till sist: en elektrisk pickup.

Typ. Activesphere-konceptet är ”en mästare på metamorfos”, som Audi uttrycker det – en coupéliknande halvkombi med en långsträckt taklinje, där hela den bakre sektionen fälls ihop horisontellt och sedan öppnas upp till en lastbädd som är tillräckligt stor för elcyklar eller kanske en ATV. Ett flush skidställ är integrerat i takkonstruktionen, och de bakre dörrarna i självmordsstil betyder att det inte finns någon mittpelare.

Sfärkoncepten, som presenterats under de senaste åren, inkluderar Skysphere sportbil, Grandsphere flaggskepp och Urbansphere city-tema aerovan. Sammantaget skapar de fyra – en för varje ring i Audis logotyp – en vision om märkets framtida design av elfordon som också inkluderar automatiserad körning.

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept

Designmässigt skulle Activesphere-konceptet vara det enklaste att visualisera som en produktionsmodell. Den presenterar en unik mellanväg mellan snygg och tjock, utnyttjar vad Audi har med A7 halvkombi och växlar över den till sin elektriska E-Tron-serie samtidigt som den ger den en robust Allroad-behandling.

”Activesphere är unik”, säger Gael Buzyn, chef för Audi Design Studio i Malibu, Kalifornien, där konceptet designades. ”Det är en ny typ av crossover som på ett smart sätt kombinerar elegansen hos en Audi Sportback, det praktiska i en SUV och äkta terrängegenskaper.”

Ett nytt utseende när E-Tron elbilar blir kärnan

Långåriga Audi-fans kommer sannolikt vid första anblicken att låsa fast vid en av designens stora rekord-repor: singleframe-grillen, ett varumärkes stöttepelare, är borta, till förmån för ett mjukare utseende, om än med en taggig underskärning som ger designen lite av personlighet.

Se även  2024 Mercedes-Benz EQA spionbilder

Activesphere är 196,1 tum lång och 81,5 tum bred och 63,0 tum hög, och den åker på en 116,5-tums hjulbas. Som Audi-tjänstemän påpekade, är det ungefär storleken på den kommande A6 E-Tron – och kanske en mer Amerikanär upplevelse av A6 E-Tron Avant.

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept

Audi Activesphere koncept

Precis som den modellen är Activesphere byggd på 800-volts PPE-plattformen och den åker på en adaptiv luftfjädring. Elmotorer fram och bak ger ett kombinerat vridmoment på 436 hk och 531 lb-ft. Det finns ett dedikerat terrängläge.

Ett modulärt batteripaket med en kapacitet på cirka 100 kwh utnyttjar hela bredden mellan fram- och bakaxeln för en lägre höjd. Audi säger att framsteg inom laddning – utvecklad vidare från E-Tron GT och Porsche Taycan – kommer att tillåta en 5-80 % laddning på mindre än 25 minuter, eller cirka 190 mils räckvidd återställd på 10 minuter.

Audi hävdar en räckvidd på mer än 373 miles, men det är troligtvis på den mildare WLTP-cykeln och detta är bara en konceptbil.

Stuga byggd kring ”mixed reality”-ögonblick

Byt till nivå 4 automatiserad körkapacitet och interiören konfigureras om till en lounge. Fyra individuella säten är upphängda som om de var fästa vid den dominerande mittkonsolen längs hela kabinen. Sammantaget är inredningen mycket ren, och den tar på några av teman i Grandsphere men går djupare in i en framtid av ”mixed reality”-gränssnittsögonblick.

Det gränssnittet beror till stor del på idén om mixed reality-headset som föraren och passagerarna kommer att bära för att uppleva kabinen och omgivningen och interagera med fordonet. En blandning av hårdvara, mjukvara och supersnabb bearbetning och dataanslutningar kommer att behövas för att få det hela att fungera.

I Lounge-läget kommer geststyrning att ta hand om de flesta kontroller, medan övergången till förarkontroll, med ratten som dyker upp igen och gränssnittet och informationen övergår till att bli förarfokuserade, är ”hjälteögonblicket”, noterar Audi.

Kommer denna ”crossover-studie” att ta sig till produktion? Audi säger att alla dessa sfärkoncept inkluderar några idéer och designteman som är avsedda för produktion. När det gäller vilka, kommer sannolikt Activesphere att dra en last av dem.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button