EV Charging

ABB firar utbyggnaden av miljonte elbilsladdare (AC och DC)

ABB E-mobility firar en betydande milstolpe med en miljon EV-laddare som säljs globalt, och räknar ihop AC-laddningspunkter och DC-snabbladdare.

Företaget finns på 85 marknader och erbjuder olika laddningsutrustning för elfordon, från grundläggande AC-laddningspunkter (vanligtvis några kilowatt), till trefasladdningspunkter (vanligtvis upp till cirka 22 kW) och DC-snabbladdare (sedan 2010) , som kan gå upp till 360 kW i toppmodellen Terra 360.

Det totala antalet DC-snabbladdare som säljs kumulativt av ABB överstiger 30 000, enligt tidigare rapporter, vilket indikerar att växelströmspunkterna nu måste vara på enorma 970 000 enheter eller så.

ABB fabrik för laddningsutrustning
ABB:s laddinfrastruktur

ABB meddelade nyligen att de kommer att bygga en ny fabrik av DC-snabba laddare i South Carolina, med en planerad produktion på upp till 10 000 laddare per år.

Samtidigt gjorde den nya fabriken för 30 miljoner dollar i Valdarno, Italien, det möjligt för företaget att fördubbla företagets produktionskapacitet under de senaste två åren. ABB säger att med sju produktionslinjer kan anläggningen producera en DC-snabbladdare var 20:e minut.

I Kina utökar företaget sin verksamhet genom Chargedot, en lokal laddningsinfrastruktur som tillhandahålls, som det förvärvade 2020.

På tillkännagivandet sa ABB E-mobility CEO, Frank Mühlon:

”Jag skulle vilja tacka våra kunder globalt för deras fortsatta samarbete för att nå denna miljonte milstolpe för laddare. Jag ser fram emot de miljoner som ännu kommer, och till den renare, grönare värld de kommer att hjälpa till att skapa.”

Laddningsnätverken för elbilar expanderar snabbare än någonsin, eftersom själva marknaden för helelektriska bilar växer mycket snabbt.

Det är därför inte bara ABB utan även andra tillverkare bygger nya fabriker och förbereder sig för masselektrifiering av transporter. Den förväntas fortsätta att delas upp mellan AC-laddning (hem- och arbetsapplikationer) och DC-laddning (på färdväg eller flottor), men den fortsätter att utvecklas, inklusive högre effekt och högre spänning, nya standarder, implementering av autoladdning/plugg-and- laddning och annat.

Se även  Torkan i Kalifornien kommer att öka koldioxidkostnaden för elbilarna som ansluts till

Ur konsumentsynpunkt kan vi bara hoppas att infrastrukturen blir användarvänlig och pålitlig.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button