News

2024 Porsche Taycan spionbilder

Porsche Taycan är på väg att komma in för en uppdatering, vilket framgår av kamouflerade prototyper som upptäckts i det vilda.

Den helt elektriska Taycan kom först som sedan för 2020 års modell och skapade Cross Turismo soft-roader och Sport Turismo vagnsmodeller för 2021 respektive 2022.

Det kompletta uppdaterade sortimentet bör anlända till 2024 års modell, vilket innebär att en marknadslansering senare i år är trolig, även om lanseringen kan skjutas in i början av 2024.

Prototyperna avslöjar subtila förändringar i båda ändar. Det verkar finnas reviderade fascias fram och bak, såväl som nya hjulmönster. Vi vet också att den uppdaterade Taycan kommer att ha nya interna delar för matris LED-strålkastare, med fyra individuella LED-element. Porsche visade den nya strålkastaren förra månaden och bekräftade att den kommer att leverera ett mer exakt ljusmönster samt dubbla ljusstyrkan från den nuvarande versionen.

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Det är inte klart om några förändringar av drivlinan är planerade men en ny batterikemi kan potentiellt leda till ökad räckvidd eller krafturladdningskapacitet, eller båda. Porsche kommer sannolikt också att ha några mjukvarujusteringar, eftersom biltillverkaren har lagt till mindre mjukvaruuppdateringar varje år sedan Taycan lanserades.

Prestandan i Taycan toppar för närvarande med Turbo S-klassen vars effekt registreras på 616 hk (750 hk tillfälligt), eller tillräckligt för 0-60 mph acceleration på 2,6 sekunder och en topphastighet på cirka 162 mph.

Beroende på kvalitet har Taycan-köpare också två batterialternativ: 79,2 och 93,4 kwh.

Rykten säger att vi kan se ett nytt toppalternativ och prototyper som ser ut att vara just en sådan modell har upptäckts, en potentiell Taycan Turbo GT-klass med närmare 1 000 hk, eller tillräckligt med prestanda för att överglänsa Tesla Model S Plaid på dragremsan. Den nuvarande Turbo S avtronade redan Tesla som den snabbaste produktionen EV runt ’Ringen förra sommaren genom att registrera en varvtid på 7:33,35. Det är över två sekunder snabbare än Teslas tid.

Se även  2016 Porsche 911 R med leveransmil på auktion

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button