2024 Porsche Taycan Cross Turismo spionbilder

Porsche är ute och testar prototyper för en uppdaterad Taycan, och den senaste testaren som kan ses är för prestanda EV:s Cross Turismo soft-roader kaross.
Prototyper för sedan- och Sport Turismo-vagnen är också ute och testar. Tydliga giveaways att detta är Cross Turismo och inte Sport Turismo inkluderar den högre åkhöjden, tjocka sidokjolar och skyddande underkroppsbeklädnad.
Taycan kom ursprungligen i sedankarossmodellen för 2020 års modell och skapade Cross Turismo för 2021 och Sport Turismo för 2022. Det kompletta uppdaterade sortimentet bör anlända för 2024 års modell, vilket innebär att en marknadslansering senare i år är trolig, dock lanseringen kan skjutas in i början av 2024.
Uppdateringarna, som sannolikt utgör en uppdatering i mitten av cykeln för Taycan, kommer att vara subtila, att döma av den senaste prototypen. Kamouflage fram och bak pekar på nya fasaddesigner, såväl som nya inredningar för strålkastarna. Strålkastarna är Porsches senaste matris LED-design, med fyra individuella projektorer istället för den enda huvudenheten i den nuvarande Taycan-serien. Porsche visade den nya strålkastaren förra månaden och bekräftade att den kommer att leverera ett mer exakt ljusmönster samt dubbla ljusstyrkan i den nuvarande designen.

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan

Porsche högupplöst matris LED-strålkastare debuterar i Taycan
Det är inte klart om några förändringar av drivlinan är planerade men en ny batterikemi kan potentiellt leda till ökad räckvidd eller krafturladdningskapacitet, eller båda. Porsche kommer sannolikt också att ha några mjukvarujusteringar, eftersom biltillverkaren har lagt till mindre mjukvaruuppdateringar varje år sedan Taycan lanserades.
Prestandan i Taycan toppar för närvarande med Turbo S-klassen vars effekt registreras på 616 hk (750 hk tillfälligt), eller tillräckligt för 0-60 mph acceleration på 2,6 sekunder och en topphastighet på cirka 162 mph.
Beroende på kvalitet har Taycan-köpare också två batterialternativ: 79,2 och 93,4 kwh.
Rykten säger att vi kan se ett nytt sortiment som toppar alternativ och prototyper som verkar vara just en sådan modell har upptäckts, en potentiell Taycan Turbo GT-klass med närmare 1 000 hk, eller tillräckligt med prestanda för att överglänsa Tesla Model S Plaid på dra remsa. Den nuvarande Turbo S avtronade redan Tesla som den snabbaste produktionen EV runt ’Ringen förra sommaren genom att registrera en varvtid på 7:33,35. Det är över två sekunder snabbare än Teslas tid.