News

2024 Polestar 2 EV växlar till bakhjulsdrift, söker 300 mils räckvidd

Polestar har annonserat en omfattande uppfräschning av drivsystemet för sin Polestar 2 halvkombi som ökar räckvidden och effektiviteten. Den innehåller nya motorer, ett lite större batteripaket för vissa versioner och, förmodligen för att uttrycka det bäst, en förändring av prioriteringarna.

Mitt i en omfattande uppfräschning av sitt drivsystem byter Polestar sina enmotoriga modeller från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Förändringen är nära parallell med vad Volvo tillkännagav förra veckan för kommande enmotoriga versioner av de relaterade XC40 Recharge och C40 Recharge, som delar Volvos CMA-plattform med Polestar 2.

Batterikapaciteten i bakhjulsdrivna modeller ökar också med 4 kwh – till 82 kwh – jämfört med versioner med fyrhjulsdrift – vilket möjliggör vad Polestar hoppas bli en 300 mil EPA-räckvidd, upp 55 mil från den utgående enmotorsversionen . Men trots det hävdar Polestar att koldioxidutsläppen i samband med tillverkningen av batteripaketet minskar på grund av en förbättrad cellkemi.

Den nya bakhjulsdrivna versionen tillåter nu laddning med en topp på 205 kw, snarare än 155 kw för de andra modellerna.

2024 Polestar 2

2024 Polestar 2

Som sagt, räckvidden för fyrhjulsdrivna versioner har också förbättrats, nu upp till 270 miles. Företaget säger att den främre motorn nu kan kopplas ur helt när den inte behövs; den används för extra kraft och/eller dragkraft.

Vidare säger Polestar att dubbelmotoriga fyrhjulsdrivna versioner av Polestar 2 nu har ”en bakre drivning som ökar körglädje och prestanda.” Båda motorerna är nya, och genom att sätta in en induktionsmotor vid framhjulen och prioritera den bakre permanentmagnetmotorn, har effekten av dubbelmotoriga fyrhjulsdrivna versioner av Polestar 2 förbättrats avsevärt – till 421 hk och 546 lb-ft av vridmoment, eller 455 hk och 546 lb-ft med det tillgängliga Performance Pack. Det ökar tiden 0-60 mph till 4,3 respektive 4,1 sekunder från föregående 4,45 och 4,2 sekunder.

Performance Pack innehåller nu vad som brukade vara en del av ett Plus Pack, med Brembo-bromsar, 20-tums smidda lättmetallfälgar, Öhlins-dämpare med dubbla flöden och Polestar Engineered mjukvaruuppgradering som förblir nedladdningsbar till alla amerikanska dubbelmotorbilar.

Det är inte så mycket kraft som Polestar har erbjudit med den mjukvarubaserade prestandaökningen på 1 195 USD som är tillgänglig för 2021 till 2023 dubbelmotormodeller, men det är betydligt mer vridmoment.

Polestar har ännu inte klargjort för EVguiden Reports om dessa motorer är företagets egna motorer. Företaget utvecklar sina egna motorer och batteripaket och planerar att ha en unik elektrisk arkitektur i framtida fordon.

Medan Polestar 2 ser mestadels likadan ut, är den anmärkningsvärda skillnaden det annorlunda front-end-utseendet, med inkluderandet av en så kallad SmartZone, snarare än ett galler, som på ett renare sätt förpackar aktiv-säkerhetshårdvara inklusive frontkameran och mid- avståndsradar.

2024 Polestar 2

2024 Polestar 2

Polestar 2 får också utökade tekniska och aktiva säkerhetsfunktioner för en del av sortimentet. Alla versioner av Polestar 2 lägger till trådlös telefonladdning. Modeller med dubbla motorer inkluderar nu även övervakning av döda vinkeln, varningar för korsande trafik och kollisionsvarningar bak, samt adaptiv farthållare, ett 360-graders kamerasystem och LED-dimstrålkastare fram med kurvhjälp.

2023 Polestar 2 börjar för närvarande på $49 800 i enmotorform, inklusive destinationsavgiften på $1 400. Även om en prishöjning är trolig, har priserna ännu inte bekräftats. Polestar säger att 2024-modellerna är tillgängliga att beställa nu, även om märket antyder att det fortfarande tar emot beställningar på 2023 frontdrivna enmotoriga bilar. De första leveranserna av de förnyade 2024-versionerna kommer att starta senare i år.

Se även  Road Test: 2022 Polestar 2 Single Motor EV

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button