Hybrid

2024 Mazda CX-90 plug-in hybrid slår Toyota Highlander till PHEV punch

Mazda har bara potentiellt sprungit över Toyota, som ännu inte har någon Highlander Prime i sikte.

På måndagen presenterade den japanska biltillverkaren 2024 års Mazda CX-90-sortiment, bestående av en plug-in hybrid, mild hybrid och tre rader stolar med tre olika sittkonfigurationer.

Mazda sa att alla varianter av 2024 CX-90 kommer att anlända till återförsäljare i vår, men än så länge är det lätt på detaljer.

2024 Mazda CX-90

2024 Mazda CX-90

PHEV eller MHEV är frågan

Köpare som går in i Mazdas showroom kommer att kunna välja mellan två motorer under huven på CX-90. Båda kommer att elektrifieras, och varje modell är en hybrid.

Plug-in hybridmodeller kopplar ihop en 2,5-liters inline-4 med en elmotor inklämd i den 8-växlade automatiska växellådan. Elmotorn, som drivs av ett litiumjonbatteri på 17,8 kWh, ersätter transmissionens momentomvandlare. Total systemeffekt är 323 hk och 369 lb-ft vridmoment.

Mildhybridmodeller kopplar ihop en ny 3,3-liters turboladdad inline-6 ​​med en mindre kraftfull elmotor, matad av ett mycket mindre batteripaket. Motorn är inklämd i den 8-växlade automatlådan. Total systemeffekt är 340 hk och 369 lb-ft vridmoment.

EPA-betygen är ännu inte inne och Mazda skulle inte kommentera om räckvidden endast för el. Biltillverkaren berättade för EVguiden Reports att den milda hybriddrivlinan vid låga hastigheter kan köras på enbart elektrisk kraft medan plug-in-hybriden kommer att ha tillräcklig räckvidd för enbart el för daglig körning. Mazda noterade att gasmotorn är användbar för längre körningar eller när maximal acceleration behövs, som att slå samman på en motorväg. Vi uppfattar detta som att även i enbart elektriskt läge kommer gasmotorn att kopplas in genom att trycka gaspedalen till golvet, som det gör i Jeep Grand Cherokee 4xe – och den nyligen detaljerade MX-30 R-EV som är spännande men inte troligt USA -bunden.

Vackra proportioner med sittplatser för åtta

CX-90 drar inga slag när det kommer till design, med en längre och bredare hållning än CX-9 kommer den snabbt att ersätta. Fronten har ett kort överhäng som leder in i en lång huva, ett långt dash-till-axelförhållande, en lång hjulbas och en kort bakdel.

Inuti CX-90 sitter på lyxbubblan i toppspecifika signaturmodeller. Vitt nappaläder, linneliknande duk och lockigt lönnträ med öppna porer ger interiören en varm och loungeliknande atmosfär. En mörkare interiörfärgskala och nätliknande mönstrade plastdetaljer kommer att finnas tillgängliga i nedre detaljer.

CX-90 kan konfigureras som en sex-, sju- eller åttasitsig, med tillgång till en andra radens bänk eller kaptensstolar tillsammans med en två- eller tresits tredje raden. Mazda har inte specificerat vilka säteskonfigurationer som kan fås med vilka drivlinor och trim. Litiumjonbatteriet sitter under andra och tredje raden och skapar sittplatser i stadionstil. Vid 5-fot-10 kunde jag sitta i alla tre raderna bakom mig själv, men den tredje raden hade smalt fotutrymme, en låg sitsbotten med knäna uppåt sittläge och ungefär en tum extra takhöjd. De som checkar in på 6 fot kommer sannolikt att röra vid headlinen och vara obekväma.

2024 Mazda CX-90

2024 Mazda CX-90

Ett 12,3-tums digitalt mätarkluster utökas med ett 12,3-tums infotainmentsystem. Den senare styrs av en vridbar ratt och några hårda knappar, men skärmen är touch-aktiverad endast när man använder Apple CarPlay och Android Auto.

Mazda sa att det kommer att detaljera aktiv säkerhetsteknik vid ett senare tillfälle, men vi såg vad som såg ut att vara ett backkamerasystem i backspegeln.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button