2024 BMW X5 och X6 avslöjade med nya drivlinor, utrustning

BMW meddelade på tisdagen att uppdaterade X5 och X6 crossovers kommer att introduceras för 2024 års modell med uppdaterade drivlinor, viss utrustningsblandning och mindre stylingjusteringar. Inte överraskande kommer detta till en kostnad. Båda modellerna kryper uppåt med mellan $3 000 och $4 000 beroende på stil och trim. Så har det varit i branschen på sistone, men det är ändå anmärkningsvärt.
Båda får reviderade inrednings- och exteriörelement, med kabinen som får mest uppmärksamhet. Centralt för upplevelsen är BMWs uppdaterade infotainmentsystem, som innehåller ett 12,3-tums digitalt kluster och en 14,9-tums centraldisplay bakom en enda böjd glasbit. Tekniken som driver den här installationen är en känd kvantitet – och en vi inte är överväldigade över, tack vare dess beroende av pekskärmsmenyer för några viktiga funktioner – men åtminstone iDrive 8-kontrollern finns kvar. Båda modellerna får nu sportstolar i konstläder som standardutrustning.
När vi redogjorde för ny utrustning, blandade BMW om några av X5- och X6-alternativen. Speciellt är BMW:s elektromagnetiskt styrda Adaptive M Suspension nu standard på modellerna X5 M60i, X6 xDrive40i och X6 M60i och tillval på X5 sDrive40i, X5 xDrive40i. Driving Assistant Professional-paketet är nu också tillgängligt med Highway Assistant, vilket möjliggör handsfree-körning på vissa begränsade motorvägar i hastigheter på upp till 85 mph.
De två delar också (för det mesta) en uppdaterad uppsättning drivlinor. Både I6 och V8 har uppdaterats för att integreras med BMW:s 48-volts elektriska arkitektur, som nu omfattas av hela plattformen. 3,0-liters I6 i båda 40i-varianterna producerar nu 375 hästkrafter (upp från 335 på den utgående modellen) och 383 pundfots vridmoment (en bula på 51 lb-ft). 48V mild-hybridsystemet slår in ytterligare 16 lb-ft toppvridmoment, men kan bidra med upp till 147 lb-ft under vissa omständigheter (mest för att komplettera och jämna ut vridmomentet från ICE-motorn). BMW säger att detta är tillräckligt bra för att driva de AWD-utrustade xDrive40i-modellerna till 60 på bara 5,2 sekunder. 4,4-liters V8:ans uteffekt fortsätter trots sina mekaniska förbättringar; Den producerar 523 hk och 553 lb-ft vridmoment och gör M60i-varianterna (tidigare M50i) 8/10-delar av en sekund snabbare till 60 (4,2 sekunder) än deras I6-motsvarigheter.
Unikt för X5 är en kraftigt reviderad plug-in hybrid drivlina. Den nya xDrive50e (tidigare 45e) ger 483 hk (upp från 389 hk i den gamla 45e) och 516 lb-ft vridmoment med en preliminär uppskattning av enbart elektrisk räckvidd på 40 miles (upp från 30) tack vare en 25 procent större batteri. BMW säger att det är bra för en 0-60 sprint på 4,6 sekunder; 45e:s uppskattning var 5,3 sekunder. Den innehåller också en ny kombinerad laddningsenhet som kan hantera en- och trefasladdning, vilket fördubblar AC-genomströmningen till 7,4 kW på en nivå 2-uppsättning.
Här är den fullständiga prisuppdelningen per modell och trim. Alla priser inkluderar destination (995 USD).
- X5 sDrive40i – $66 195
- X5 xDrive40i – $68 495
- X5 xDrive50e – $73 495
- X5 M60i xDrive – $90.295
- X6 xDrive40i – $74 895
- X6 M60i xDrive – $94 595
X5 och X6 M bör få liknande uppgraderingar, troligtvis för 2025 års modell baserat på BMWs typiska releasekadens. Naturligtvis, med världen som den är, kan det lätt förändras. BMW säger att 2024 X5 och X6 kommer att börja rulla av linjen i Spartanburg, SC i april.