Luxury cars

2024 BMW M3 CS avslöjad med mer kraft, mindre vikt och högt pris

Nu när den nuvarande generationen BMW M3 och M4 har funnits några år är de högpresterande varianterna officiellt i full gång. Förra året avslöjades M4 CSL, men i år lägger BMW till 2024 M3 CS till sortimentet.

”CS” står för Competition Sport, och om du redan är bekant med formeln för BMW CS-modeller, håller den här trenden. Den 3,0-liters dubbelturbo inline-sex-motorn masseras för att producera 543 hästkrafter nu, en ökning på 40 hästkrafter jämfört med en vanlig M3-tävling. Vridmomentet förblir detsamma vid 479 pund-fot. BMW säger att de hittade den extra kraften genom att öka laddtrycket från 24,7 psi till 30,5 psi. Den innehåller också modellspecifika ändringar av programvaran för motorhantering.

BMW säger att CS har specialdesignade motorfästen för en styvare anslutning mellan motorn och fordonets struktur. Som ett resultat bör gasingångarna och överföringen av vridmoment till drivlinan bli skarpare. CS kommer endast att erbjudas med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda, som båda är nödvändiga för att göra den till den snabbaste M3-varianten med en 0-60 mph-tid på bara 3,2 sekunder. Det är 0,2 sekunder snabbare än en icke-CS M3 Competition xDrive-modell. Toppfarten är 188 mph, vilket gör CS snabbare på toppen med 8 mph.

För den som vill ha bakhjulsdrift kan CS AWD-system sättas i ett 2WD-only-läge med stabilitetskontrollen avstängd. BMW säger också att den har optimerat flerlamellkopplingens oljeförsörjning för att hålla systemet presterande på topp under hård körning. Lycka till för alla som önskar en manuell växellåda.

Chassit får några valfria uppgraderingar för förbättrad hanteringsprestanda. BMW säger att de har specialtrimmat de elektroniskt styrda dämparna och krängningshämmarna för CS-modellen. Dessutom har den unika hjulcamberinställningar och modellspecifik axelkinematikjustering. Styrningen är unikt inställd för CS, och kalibreringarna för stabilitetskontrollen och AWD-systemet är också det. Michelin Pilot Sport Cup2-däck kan monteras som ett kostnadsfritt alternativ, men konventionella (ospecificerade för närvarande) högpresterande däck finns som standard. Däcken omsluter vanliga smidda hjul – 19 tum fram och 20 tum bak – färdiga i antingen guldbrons eller mattsvart. M Carbon keramiska bromsar finns, men M3 Competition xDrives standardbromsar är monterade annars.

Se även  McLaren funderar på att erbjuda en rymligare modell

BMW ser till att du vet att det är en CS på utsidan med ett unikt njurgrill som det som syns på M4 CSL. Detta galler har ett ”M3 CS”-märke på de övre stängerna och ger röda konturlinjer som en sorts ram runt utsidan av den. Körljusen lyser gult som en nick till motorsport istället för det vanliga vita ljuset, precis som M5 CS. Exponerad kolfiberförstärkt plast (CFRP) används till huven (två lister synliga), tak, främre splitter, främre luftintag, spegelkåpor, bakre förkläde och bakspoiler.

Rakvikten är en del av det som gör en CS-produkt till vad den är. Förutom de yttre bitarna, utrustar BMW CS med sina M Carbon hinkstolar som standardutrustning. Dessutom är en ljuddämpare i titan monterad istället för standardavgassystem. Totalt säger BMW att M3 CS är 75 pund lättare än en standard M3 Competition med xDrive, och det är innan du tar hänsyn till ytterligare potentiella besparingar genom att välja de kolkeramiska bromsarna.

Den avslöjande färgen du ser på bilderna här är ett valfritt tillägg som heter BMW Individual Signal Green. Frozen White metallic är den enda M3 CS-exklusiva färgen som erbjuds, och de två kostnadsfria färgalternativen är Black Sapphire metallic och Brooklyn Grey metallic.

På insidan erbjuder BMW en enkel svart Merino-läderklädsel för sätena. Den är accentuerad med Mugello röda bitar och sömmar utspridda. En röd ”CS”-logotyp är placerad på mittkonsolen och på dörrtrösklarna står det ”M3 CS” också. M-ratten är inlindad i Alcantara och har en röd mittmarkör. Kolfiberpaddelväxeln är fästa på den, och interiörens trim fortsätter kolfibertemat. Varje M3 CS levereras med M Drive Professional-paketet som standardutrustning – detta lägger till M Drift Analyzer, lapting-funktionalitet och 10-stegs traction control-systemet. Slutligen har M3 Cs den vanliga 3-seriens nya 14,9-tums kurvade display och omdesignad mittstack. Den kommer att köra det förnyade iDrive 8 infotainmentsystemet som 2023 M3 lägger till i listan.

Se även  Ljusstolpsladdning av elbilar är lösningen med låg CO2-halt för städer

BMW säger att M3 CS kommer att ”byggas i ett begränsat antal”, men anger inte hur många som kommer att tillverkas totalt. Om du vill ha en, börjar den på $119 695, inklusive destinationsavgiften. Jämfört med en bas M3 Competition xDrive, är det en extra $36,100. Produktionen startar i mars i år.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button