Luxury cars

2023 Volvo XC60-recension: Skaffa ladda laddhybriden

Fördelar: Elegant styling och vacker kabin; utmärkt plug-in hybrid alternativ; fast värde

Nackdelar: Medelmåttig hantering; dyr och märklig Polestar-prestandamodell

2023 års Volvo XC60 är den fräscha SUV för Volvo eftersom den är i det mycket populära kompakta lyxsegmentet. Tack och lov för Volvo är XC60 ett bra, starkt konkurrenskraftigt erbjudande och ett av våra topprekommenderade val i det segmentet. Det mest lockande med XC60 är dess suveräna plug-in hybrid ”Recharge”-alternativ. Med 36 mils räckvidd, en mycket stark elmotor och massor av kraft från bensinmotorn, finns det ingen lyxig kompakt SUV plug-in hybrid vi hellre vill ha.

Naturligtvis är det många av XC60:s andra element som gör den så eftertraktad. 2022-uppdateringen för att förnya fordonets infotainmentsystem ger det en förstklassig svit av tekniska erbjudanden. Det är praktiskt taget omöjligt att finna den yttre stylingen offensiv. Plus, vem älskar inte en elegant inredning i svensk stil? Du kan till och med få ullklädsel! En av våra redaktörer älskade XC60 så mycket att han faktiskt köpte en, så det kommer en sann rekommendation direkt från våra plånböcker.

Jämfört med andra kompakta lyx-SUV:ar, kommer XC60 inte att göra hörn lika bra som en BMW X3 eller Mercedes-Benz GLC. Plus, Polestar Engineered-prestandamodellen är lite tveksam med tanke på att den inte ger extra kraft och har manuellt justerbara dämpare – ja, du måste vrida på vredet själv. De är dock inte direkt dealbreakers, och med tanke på det rymliga baksätet och lastutrymmet, bekväma köregenskaper och utmärkt bränsleeffektivitet är den eleganta XC60 ett omöjligt att förbise.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Prissättning och trimnivåer | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2023?

För 2023 förnyar Volvo sin namnstruktur. Istället för de välbekanta Momentum-, R-Design- och Inscription-alternativen ställs köparna nu inför Core, Plus och Ultimate. Dessutom reduceras antalet tillvalspaket och paketeras tillsammans.

De viktigare uppdateringarna hände förra året för 2022-modellen där Volvo totalrenoverade drivlinans alternativ, lade till en mild hybridassistans till B5- och B6-modellerna och gav stora uppgraderingar till Recharge plug-in hybrid. Du kan läsa om dessa ändringar av Recharge i vår första körberättelse från 2022.

Hur ser XC60:s interiör och in-car-teknik ut?

Volvos attraktiva och raffinerade form återspeglas i dess stilfulla, välkomnande interiör. Med premiummaterial och vacker design från topp till botten är det svårt att hitta något negativt att säga om XC60:s interiör. Trä med öppna porer och äkta metall finns båda beroende på trim, och du kan till och med få en Orrefors Crystal växelväljare. Lädersäten är tillgängliga om du vill ha traditionell lyx, men du kan välja en vacker ulltextilklädsel för lite annorlunda och mer djurvänligt också.

Se även  2023 Volvo XC40 Recharge First Drive Review: EV SUV är petite, potent och opretentiös

Volvos Android Automotive infotainment-svit är kompatibel med Apple CarPlay, men dess integration med Google-sviten av appar som Google Maps, Google Assistant och Google Play Store är ett starkt argument för att helt avstå från smartphone-anslutningstekniken och använda det inbyggda gränssnittet. Infotainmentsystemet svarar snabbt och det är snyggt integrerat med instrumentgruppen. Du kan välja att visa Google Maps-gränssnittet i klustret, och de digitala avläsningarna för viktig information är lätta att smälta bredvid.

Hur stor är XC60?

XC60 är Volvos kompakta crossover, placerad ovanför den mindre XC40 och under flaggskeppet treradig XC90. Med en hjulbas på knappt 113 tum och en total längd på cirka 185 tum är den i samma storlek som de flesta av Europas lyxiga kompaktbilar, inklusive BMW X3, Mercedes-Benz GLC-Class och Audi Q5. Tack vare deras medelstora hjulbaser erbjuder dessa skenbart kompakta crossovers massor av person- och lasttransportmöjligheter.

När vi jämför dem rygg mot rygg har vi dock funnit att XC60 i slutändan har mer baksätesutrymme än tyskarna, vilket gör den lite mer familjevänlig. Vi gillar också att du kan få Volvos unika integrerade bältesstolar. XC60:s lastutrymme är medelmåttigt och kommer inte in som varken segmentledande eller segmentsläpande. XC60 Recharge-modeller förlorar en halv kubikfot av det bakre lastutrymmet på grund av placeringen av hybridkomponenterna under golvet.

Vilka är XC60:s bränsleekonomi och prestandaspecifikationer?

Volvo erbjuder 2023 XC60 med tre drivlinor, som alla är baserade på samma 2,0-liters, fyrcylindriga motor och är kopplade till en åttastegad automatlåda. ”B”-alternativen har alla ett 48-volts mildhybridsystem som gynnar effektiviteten, och ”Recharge” är ett plug-in hybridfordon.

Basmotorn, kallad B5, är en turboladdad fyrcylindrig som levererar 247 hästkrafter och 258 pundfots vridmoment. Volvo säger att den kommer att gå från 0 till 60 mph på städade 6,6 sekunder. Den är klassad till 23 mpg city, 30 highway och 26 i kombination med framhjulsdrift och 23/29/25 med tillvalet fyrhjulsdrift.

Nästa steg upp är B6, som på ett unikt sätt har både en turbo- och kompressor, vilket ökar effekten till 295 hk och 310 lb-ft. Tiden 0-60 sjunker till 5,9 sekunder. B6-modeller har fyrhjulsdrift standard och EPA betyg på 21 mpg city, 27 highway och 23 kombinerat.

Laddningsmodellerna är utrustade med plug-in hybrid T8 eAWD-drivlinan, som inkluderar en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig (ingen kompressor) och 143-hk elmotor. Total effekt för Recharge är 455 hk och 523 lb-ft vridmoment. 0-60-tiden sjunker till 4,5 sekunder. Polestar Engineered-modeller håller konstigt nog samma effekt, men lägger till en massa andra prestandaextra. Båda Recharge-varianterna kan köra upp till 36 miles på enbart elektrisk kraft och är klassade till 28 mpg kombinerat när den helelektriska räckvidden är uttömd. Vi kommer att notera att räckvidden och effektivitetssiffrorna för Recharge-modellen är från 2022-modellen, men det borde inte finnas några betydande skillnader för 2023 när dessa siffror väl blir officiella.

Se även  Laddade elbilar | Volvo Lastvagnar producerar lastbilar med ny bakre e-axel

Volvo XC60 B6

Hur är XC60 att köra?

XC60:s kabin är en fristad för pendlare och roadtrippers tack vare sina utmärkta säten och vackra design. Avancerade modeller erbjuder en uppsjö av anpassningsbara förarhjälpmedel och en effektiv adaptiv farthållare med filcentrering som avsevärt kan minska tröttheten på långa resor.

På vägen är XC60 inte riktigt lika sammansatt som Volvos övriga 60- och 90-serieerbjudanden. Dess större, valfria hjul kan avsevärt försämra åkkvaliteten, särskilt i områden med pockmarkerad trottoar, och dess basfjädring blev discombobulated på vår bergsväg testrutt. Nyttan från detta borde vara: andra Volvobilar är bättre att köra, håller sig till mindre hjul, och de flesta konkurrenter hanterar bättre. Det här kanske låter förödande, men det är det verkligen inte. Specificera det rätt och XC60 kommer att vara härlig att köra i 95 % av de scenarier som de flesta förare befinner sig i.

De milda hybridmodellerna B5 och B6 är smidigare och bättre att köra än de gamla T5- och T6-drivlinorna tack vare den elektriska boosten, och även om de är mer raffinerade än tidigare, finns det fortfarande smidigare kraftverk där ute i andra fordon. Samtidigt är Recharge med sin chockerande kraftfulla elmotor en njutning att köra. Med 143 hästkrafter på kranen behöver du inte sjunka ner i gasmotorn när du kör i EV-läge. Dessutom säkerställer den elektriska räckvidden på 36 mil på full laddning att de flesta resor kan göras utan att använda något bränsle alls.

När det gäller Polestar Engineered är denna modell lätt den roligaste. Den får ny fjädring bestående av Ohlins dämpare och unika fjädrar, 21-tums smidda hjul (finns med sommardäck), större bromsar och ett nytt exteriört utseendepaket som ger suven en bra bit mer flärd. Dessa Ohlins dämpare är manuellt justerbara, och de gör XC60 till en mer säker – och lite styvare – SUV. De stora bromsarna ökar bromskraften, och även om det inte finns någon extra vridning från drivlinan behöver basen Recharge knappast det. Denna SUV springer av linjen med en överraskande mängd spänning och når 60 mph på 4,5 sekunder. Skaffa den vanliga Recharge om du bara vill ha acceleration och en trevlig crossover. Spring för Polestar Engineered om du är lite konstig och vill ha en extra dos av självförtroende på en slingrande väg.

Se även  Laddade elbilar | Volvo Cars avyttrar sitt innehav i Aurobay till Geely Holding

Vilka andra recensioner av Volvo XC60 kan jag läsa?

2022 Volvo XC60 Recharge First Drive Review | Pumpar upp den elektriska räckvidden

Den reviderade plug-in XC60 blir snabbare och mycket mer användbar

2018 Volvo XC60 First Drive

Vår första erfarenhet av XC60 avslöjade få överraskningar: den var baserad på samma plattform som de större Volvos i 90-serien, den såg ut att gilla dem och delade mycket av deras teknik. Det är knappast en dålig sak.

2020 Volvo XC60 T8 Polestar Engineered First Drive Review

Denna XC60 är en adrenalinfylld crossover med gigantiska bromsar

Vad är priset på 2023 XC60?

2023 års Volvo XC60 börjar på $44 745, inklusive en destinationsavgift på $1 095. Modellutbudet är uppdelat i motorval, betecknat med B5, B6 och Recharge, och sedan trimnivå: Core, Plus och Ultimate och Recharge-exklusiva Polestar Engineered.

Base Core-modellerna är någorlunda välutrustade och har 18-tums lättmetallfälgar, närhetsport, elmanövrerad baklucka, varning för döda vinkeln, stolar i tyg ”textil” eller konstläder, klimatkontroll med dubbla zoner, en eljusterbar förarstol med ländrygg. justering, elmanövrerad passagerarsäte, panoramasoltak, automatiskt avbländande sidospeglar och en automatisk avbländande backspegel.

En PHEV Recharge-modell börjar på $58 495 och går upp därifrån med samma trimstruktur som B5-modellen. Slutligen är Polestar Engineered-modellen Volvos sortimentstoppare.

Lägg till $2 300 till B5-modellerna för att få AWD. Observera också att B6 endast är tillgänglig i ”Ultimate” trim. En mer djupgående uppdelning av trim och priser finns här på Autoblogg.

  • B5 Core: 44 745 USD
  • B5 Plus: 48 995 $
  • B5 Ultimate: $55 295
  • B6 AWD Ultimate: $60 345
  • Laddningskärna: 58 495 $
  • Recharge Plus: $62 745
  • Recharge Ultimate: $68 245
  • Polestar Engineered: $75 445

Vilka är XC60:s säkerhetsklasser och förarassistansfunktioner?

”Volvo” har länge varit synonymt med säkerhetsinnovation. Som sådan är många av dess tillgängliga säkerhetssystem standard. Dessa inkluderar kollisionsvarning fram och bak, automatisk nödbromsning, filhållningshjälp, döda vinkeln och tvärtrafikvarning bak och backstartshjälp. Volvos utmärkta adaptiva farthållare med styrassistans är tillgängligt, men bara när du trappar upp $4 250 Plus-trimmet. Volvos unika integrerade bältesstolar är också tillval.

Den amerikanska regeringen gav 2022 XC60 (motsvarande 2023 års modell) ett totalt femstjärnigt säkerhetsbetyg. Insurance Institute for Highway Safety belönade 2023-modellen med en Top Safety Pick+ med toppbetyg överallt – dess strålkastare är den enda lilla fläcken och får betyget ”Acceptable” istället för ”Bra”.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button