Luxury cars

2023 Rivian R1T och R1S lägger till utbud; Quad-motor Max pack kommer längre bort

Rivian skickade nyligen till ägarna en trådlös uppdatering för 2023 års R1T pickup och R1S SUV med bekvämlighetsfunktioner för vintertid som ett snöläge och fjärravfrostning av fönster. Vi har inte de fullständiga tekniska detaljerna, men det kunde ha inkluderats några åtgärder för drivlinans effektivitet också. EPA publicerade energieffektivitetssiffror för pickupen och sportbilen utrustade med det medelstora standardpackbatteriet, och båda gör vinster jämfört med 2022-modellerna när man jämför det vanliga 21-tumshjulet. Rivian erbjuder också valfria 20- och 22-tumshjul för $2 500 respektive $3 500, och båda resulterar i lägre räckvidd.

De nya MPGe-siffrorna och deras förändringar i förhållande till 2022 års modell på 21-tummare är:

  • R1T (20-tum): 69 stad (-5), 60 motorväg (-6), 64 kombinerat (-6)
  • R1T (21-tum): 76 stad (2), 69 motorväg (3), 73 kombinerat (3)
  • R1T (22-tum): 68 stad (-2), 63 motorväg (-3), 68 kombinerat (-2)
  • R1S (20-tum): 69 stad (-5), 60 motorväg (-4), 64 kombinerat (-5)
  • R1S (21-tum): 75 stad (1), 66 motorväg (2), 71 kombinerat (2)
  • R1S (22-tum): 73 stad (0), 63 motorväg (-2), 68 kombinerat (-1)

Viktigare än de inkrementella förbättringarna, 2023 R1T med 21-tums hjul ges en uppskattad räckvidd för full laddning på 328 miles, 14 miles mer än på 2022 års modell. R1S på 21-tummare går uppskattningsvis 321 miles, fem miles mer än tidigare. Av de tillgängliga pickuperna nu, placerar det Rivian 21 mil före Ford F-150 Lightning med batteriet med utökad räckvidd, en enda mil bakom GMC Hummer EV (som fortfarande inte har EPA-klassad, även om du räknar med det en pickup). Den förväntade räckvidden på 400 mil för 2024 Chevrolet Silverado EV är den enda andra utmanaren i närheten, med Tesla Cybertruck som hotar en räckvidd på 500 mil mot slutet av 2023.

Se även  Tesla Supercharger-nätverket öppnas för elbilar som inte kommer från Tesla enligt Vita huset

Men vi borde veta vid det här laget att geningen alltid kommer med en take-away. Teslarati fick ögonen på ett brev som biltillverkaren skickade till reservationsinnehavare om att ta bort alternativet för Max-batteripaketet parat med fyrhjulsmotorer. Förra månaden sköt Rivian upp leveranserna av Max-paketets fyrmotoriga drivlina till 2024 – efter att ha försenat det till 2023 i slutet av förra året – och sa att alternativet endast stod för 20% av reservationerna. Shoppare kunde dock fortfarande reservera modellen. Nu har alternativet tagits bort från menyn. Brevet säger att konfigurationen kommer att återkomma ”vid ett senare tillfälle” och att prissättningen kommer närmare lanseringen. Vi vet alla vad det betyder, så klistermärket borde inte chockera dig. Vi kommer inte heller att bli förvånade om de hållouts som har åtagit sig sina Max+quad-ordrar får fler dåliga nyheter om leverans 2024.

Max-paketet med dubbla motorer förblir enligt schemat för leveranser i slutet av sommaren 2023. Rivian noterar att kunder som beställde fyramotorsalternativet före den 1 mars när prishöjningarna tog fäste kommer att spara $4 500 för att offra två motorer. Företaget kommer också att erbjuda ”en förbättrad version” av den tvåmotoriga drivlinan. Den kommer att sätta ut 700 hästar, ungefär 100 hästkrafter över den vanliga dubbelmotorn och lika mycket under den mytomspunna fyrmotorn. Det kan finnas ett större vridmomentunderskott, den fyrmotoriga drivlinan uppskattad till mer än 900 pund-fot, den vanliga dubbelmotoriga drivlinan uppskattad till cirka 600 lb-ft. Rivian angav ingen vridmomentspecifikation i brevet.

Besparingarna på $4 500 kommer med standarddrivlinan med dubbla motorer. Den förbättrade versionen kommer att kosta mer, men den har inte lagts till i visualizern ännu.

Se även  Så här ser en inhyrd Tesla Model S-interiör ut efter 19 000 mil

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button