Luxury cars

2023 Mercedes-Benz G 550 Road Test Review: Bör du grotta till crave?

När du känner dig sugen på något, kanske en favorit skräpmat eller film, endast den specifika saken kommer att göra susen. Ingen remake, uppdatering eller ersättning duger. Det måste vara den där sak. Och det är av den anledningen som Mercedes-Benz G-klass existerar och fortsätter att frodas. Det finns bokstavligen inget annat som kommer i närheten. Mercedes visste själv att när den gjorde sin första omformning av SUV:n för 2019 års modell, och såg till att de viktigaste sakerna i G-klass bibehölls, från den övergripande tegelliknande designen till de gamla dörrspärrarna som klackade. Utan dem skulle det bara inte vara ett G. Liksom många saker vi längtar efter är de dock inte alltid det bästa för oss, och beroende på dina behov kan du ångra att du längtar efter längtan.

Vår testmaskin är den ”låga”, ”ödmjuka” G 550. Denna inträde-nivå G-klass börjar runt $140 000. Och för pengarna får du ett av de sällsynta fordonen som unironiskt kan kallas ikoniska. Även om varje karosspanel ändrades med omdesignen, ser den fortfarande ut precis som SUV:n som introducerades på 1970-talet. De riktiga presenterna är LED-strålkastarna, det integrerade borstskyddet och mer elegant integrerade reflektorer.

Tack och lov är interiören faktiskt mycket annorlunda än de tidigare modellerna. Detta är tydligast i förpackningen. Det finns så mycket mer benutrymme än föregående generation, där dina knän tenderade att klämmas fast i instrumentbrädan och mitten. Dina högsta hattar kommer också att få plats under det skyhöga taket, oavsett din egen fantastiska (eller inte så fantastiska) höjd. Det rymligare området gör också att ratten inte är obekvämt placerad. Baksätet är också mer tillmötesgående, även om det fortfarande har mindre benutrymme än andra stadsjeepar med G:s prislapp och yttermått. Även med den bättre körställningen fortsätter G att ha sin kännetecknande höga sittposition med låga trösklar och förmågan att se varje hörn av fordonet. Många människor framhåller en ”befallande utsikt över vägen” som en viktig anledning till att de köpte en SUV, och det är svårt att bli mer behärskande än G. Själva framsätena är väl skulpterade och har massor av justeringar, men de är konstigt stadiga, vilket kan bli lite tröttsamt på långa körningar. Lastutrymmet är också rikligt, särskilt på höjden, även om det är frustrerande att baksätena inte fälls ihop med lastgolvet, och det finns ingenstans att placera skyddsskyddet när det tas bort.

Se även  2023 Range Rover Road Test Review: Det är som smör

Mercedes-Benz G 550Mercedes-Benz G 550Mercedes-Benz G 550

Förutom förpackningen visar interiören fantastiska material i varje hörn. Det är helt i läder och äkta trä, även på instrumentbrädans signaturhandtag. Utseendet är fortfarande modernt med de stora dubbla skärmarna för instrument och infotainment. Och naturligtvis erbjuds massor av komfortfunktioner som massagestolar.

Nu, även om detta kan vara det ”nya G”, är det fortfarande fyra år gammalt, vilket i normala biltermer skulle vara på baksidan av sin livscykel. På det sättet börjar den visa sin ålder. Den använder fortfarande ett infotainmentsystem och en kontroller som är en generation gammal, en manövreras huvudsakligen av en kontrollknapp i mittkonsolen, med infotainmentgrafik som är minst en generation äldre. Det här skulle inte nödvändigtvis vara en dålig sak, men den går lite långsamt jämfört med den senaste modellen, och med sådana skiktade menyer kan det ta ett tag att navigera med ratten. På plussidan har Mercedes inte ersatt de praktiska fysiska kontrollerna för klimat och ljudsystem. Ännu mer uppskattat är det faktum att den gamla ratten med fysiska reglage finns kvar, och inte den nya med beröringskänsliga knappar. Ibland kan det vara bättre att ligga efter tiden.

Mercedes-Benz G 550

När det gäller körupplevelsen är den tydliga höjdpunkten den vanliga dubbelturbo 4,0-liters V8:an. Den ger 416 hästkrafter och 450 pund-fot i vridmoment, och är ihopkopplad med en åtta-växlad automatisk växellåda och heltidsfyrhjulsdrift. De är bra siffror, även om accelerationen är … ja, det är inte dåligt, men det är inte spännande heller, bortsett från den låga, mullrande, skrämmande avgastonen. Det känns ganska par för den lyxiga SUV-kursen. Det låter galet, men ja, AMG gör ett fall för sig själv om du vill ha något som kommer att stressa hårdare, åtminstone i en rak linje. Men om du faktiskt planerar att använda en G för terrängkörning, har 550 inte AMG:s sidorör och däck med lägre profil som motverkar monsterkapaciteten som tillhandahålls av varje G:s lågväxling, och fram, mitt och bak differentialspärrar.

Se även  2023 Porsche 911 Dakar First Drive Review: Håll fast i rumpan

Hantering, även om den har förbättrats dramatiskt jämfört med föregående generation, är fortfarande föga imponerande med moderna standarder. Istället för att kännas lite skissartad i hörn vid cirka 30 mph, börjar det kännas skissartad i hörn runt 50 mph. Det är bara så högt och topptungt, det kommer att skrämma dig av alla fel anledningar. Eller så kanske det är en säkerhetsfunktion. Det kommer att varna dig innan du gör något fruktansvärt dumt. Relaterat, styrningen är anmärkningsvärt tung, vilket är passande för en så tung lastbil, men det betyder att köra runt i stan kräver mycket mer ansträngning än du förmodligen är van vid. Efter några dussin parkeringsstrider kan den bli gammal. Även om du kanske har en härlig ny muskeltonus.

Mercedes-Benz G 550

Så också kan åkkvaliteten, som inte är mjuk i utbyte mot den mediokra hanteringen. Det är faktiskt ganska styvt. Du kommer att stötas runt mer än i nästan vilken Mercedes den här sidan av en hård AMG-sportbil. Tack och lov är kroppen superbt välbyggd och förhindrar skrammel och knarr från att förstöra atmosfären. Vindbrus börjar krypa in i motorvägshastigheter, vilket inte kan vara förvånande när du kör något med den aerodynamiska profilen som en tegelvägg.

Men grejen är att dessa nackdelar är en del av överklagandet för G-Klass fans. Det är som sockret i en kaka eller fettet i en hamburgare. Det är inte nödvändigtvis ”bra”, men det skulle inte vara detsamma utan det. Dessa ”problem” gör att G-klass känns som en gammaldags pickup, även med massiva förbättringar. Och ingen annan biltillverkare erbjuder något med samma kombination av elegant interiör, robust byggkvalitet och vintageutseende och känsla. Du måste titta på idrifttagning restomods för att komma nära, och G-Klass kommer med ett återförsäljarnätverk. Det finns fordon som objektivt sett är bättre och ärligt talat, det skulle vara smartare att köpa en av dem. Men om det du längtar efter är en G-klass, kommer inget annat att göra.

Se även  Lucid Air range

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button