2023 Mazda MX-30 EV fortsätter, som utökad räckvidd på tomgång

Mazda bekräftade på tisdagen att 2023 års MX-30 EV kommer att anlända till Kaliforniens återförsäljare i vår.
Priserna för 2023 MX-30 EV har stigit något, till $35 385 för basmodellen och $38 395 med Premium Plus-paketet. På basnivån är det 740 $ högre än 2022 års Mazda MX-30-pris.
Tidigare i veckan bekräftade Mazda att en utökad version av MX-30, kallad MX-30 R-EV, kommer att presenteras på fredagen den 13 januari. Den har ännu inte retat några andra detaljer, men det avslöjade en smart ny logotyp för varianten som innehåller formen av en Wankel-motorrotor.
Det verkar som om någon amerikansk ankomst för R-EV är pausad. En Mazda USA-representant sa till EVguiden Reports: ”Globalt introducerar Mazda modeller och drivlinor på marknader baserat på en strategi för flera lösningar som tar hänsyn till regionala skillnader i energiproduktion, miljöbestämmelser och kundbehov. I USA fokuserar vi för närvarande på att elektrifiera våra kommande CX-90 och CX-70 som kommer att debutera i år.”

2023 Mazda MX-30 EV
Om det innebär en försening eller en direkt avbokning för R-EV är det inte klart. 2021 bekräftade Mazda att den utökade versionen av MX-30 är bunden till USA som kommer till 2023 års modell. Senare under 2021, efter rapporter från Japan om att den utökade versionen fortfarande kan ställas in, insisterade Mazda USA på att den förblev enligt schemat.
MX-30 är Mazdas första elfordon, och vid introduktionen som en 2021-modell sa Mazda att den skulle göras tillgänglig i andra stater 2022. Men Mazda bekräftade för EVguiden Reports att den återigen skulle säljas endast i Kalifornien för 2023 års modell.
Hittills har Mazda bara sålt MX-30 i Kalifornien, och efter att ett mycket begränsat antal 505 initiala enheter anlänt till USA och sålts – vilket gör den superbil-sällsynt – var Mazda mamma om huruvida fler skulle komma eller om det till och med skulle vara ett andra årsmodell för MX-30 överhuvudtaget.
Mekaniskt fortsätter MX-30 med sin enda främre motor som producerar 143 hk och 271 lb-ft vridmoment, ett 35,5-kwh litiumjonbatteri och en EPA uppskattad räckvidd på bara 100 miles. Den utökade roterande versionen förväntas använda en liten Wankel-rotationsmotor i en seriehybridkonfiguration, vilket innebär att den endast kommer att driva en generator som matar tillbaka ström till batteriet och drivsystemet.
Mazda MX-30 EV erbjuder udda förpackningar, med vidöppna bakdörrar med gångjärn, men det ger ingen utdelning i verklig användbarhet. Även om dess yttre dimensioner är nära dem för bensin CX-30, erbjuder MX-30 EV på något sätt mycket mindre användbart passagerarutrymme.

2023 Mazda MX-30 EV
2023 MX-30 EV:s funktionsuppsättning verkar oförändrad jämfört med 2022. Den inkluderar en 8,8-tums skärm med Apple CarPlay och Android Auto, ett taklucka, ett 8-vägs elförarsäte, uppvärmda framsäten, elvikbara speglar, syntet- läderklädsel, och en läderklädd ratt och växelspak. Premium Plus-paketet lägger till 12-högtalare Bose premiumljud, satellitradio och en uppvärmd ratt.
Av säkerhetsskäl får alla MX-30 automatisk nödbromsning, aktiv körfältskontroll, döda vinkeln, monitorer för döda vinkeln, parkeringssensorer bak och adaptiv farthållare, medan Premium Plus-paketet lägger till styrhjälp till döda vinkeln, varningar för tvärtrafik framtill. , parkeringssensorer fram och ett kamerasystem för surround-vy.
MX-30 kommer sannolikt inte att kvalificera sig för det federala EV-skatteavdraget eftersom den är byggd i Japan och den nya krediten kräver nordamerikansk montering. Men på grund av ett kryphål i den relaterade krediten för kommersiella miljöbilar kan den kvalificera sig för utökade skattekrediter-aktiverade leasingavtal – något Mazda kan tänka sig om den bestämmer sig för att utöka tillgängligheten när som helst snart.