2023 Lexus RZ 450e elektrisk crossover börjar på $59 650

Lexus publicerade tyst priser för den batterielektriska 2023 RZ 450e crossover på sin återförsäljarwebbplats. Det finns två trim vid lanseringen, RZ 450e Premium och RZ 450e Luxury, båda fyrhjulsdrivna. Premium kommer med funktioner som panoramaglastak, 14-tums pekskärm, klimatstyrd, åttavägs eldrivna säten i främre raden, uppvärmd ratt, enfärgad omgivande belysning, trådlös Android Auto och Apple CarPlay, laddning av trådlös telefon , fem USB-portar, Lexus 10-högtalarljud och adaptiv farthållare.
Vid lanseringen i april förra året uppskattade Lexus RZ:s räckvidd på Premiums vanliga 18-tumshjul till 225 miles. Den räckviddssiffran har sedan dess minskat till 220 miles på 18-tummaren. Premium-trimmet börjar på 59 650 $ efter destinationsavgiften på 1 150 $, men bara om den är målad i Caviar exteriörfärg. De sex ytterligare färgalternativen lägger till $500 till priset. Premium kan också fås med 20-tumshjul för ytterligare $1 240, vilket minskar körräckvidden till uppskattningsvis 196 miles på en avgift.
Lyxklädseln uppgraderar specifikationen med en 10-tums heads-up-skärm, uppvärmda utombordssäten bak, sitstyg i ultramocka med Tsuyasumi-klädsel, flerfärgad omgivande belysning, en ”strålande främre knävärmare”, akustiskt glas, automatiskt avbländande sidospeglar, en 1 800 -watt, 13-högtalare, Mark Levinson-ljudsystem, filbyteshjälp och frontalarm för korsande trafik. Den kommer på 20-tums, 10-ekrade hjul som standard och börjar på $65 150 efter destination.
RZ sträcker sig 189 tum lång, 74,6 tum bred och 64,4 tum hög, dimensioner som gör den cirka tre tum kortare, en tum bredare och med ett tak som sitter tre tum lägre än RX. Ett par elmotorer kopplade till en 71,4 kilowatt-timmars litiumjon batteri pack ger AWD. Dess 308 kombinerade hästkrafter kommer från en 201-hk e-motor på framaxeln och en 107-hk-enhet på baksidan.
Som en skildring har vi nyligen anklagat VinFast för att ha planerat att sälja en batterielektrisk VF 8 City Edition-crossover för $50,XXX här med 348 eller 402 hästkrafter och 179 miles räckvidd, räckvidden uppdaterad till 207 miles efter vad vi antar var en planerad över -the-air uppdatering i januari. Ny prissättning för VinFast gör den cirka 11 000 $ billigare än Lexus. VinFast har andra hinder att övervinna, och vi är säkra på att kraften i Lexus-märket kommer att skicka köpare till RZ, men man måste söka för att hitta en batteri-elektrisk crossover med likvärdiga priser och storlek bland vanliga OEM-tillverkare med kortare räckvidd än 220 mil RZ.
RZ står dock inte exakt i linje med vad som finns där ute. Den är fyra tum kortare än den dyrare, 226 mil långa Audi E-tron, nio tum längre än den billigare, 265 mil Q4 E-tron. Lexus är fem tum längre än den billigare, 243 mil Mercedes-Benz EQB. Det som ligger närmast den är Tesla Model Y, som är bara två tum kortare, 5 000 $ billigare och går 330 mil på en laddning.