2023 Lexus NX Review: Du vill ha hybriderna

Fördelar: Hybrid och PHEV är effektiva och roliga; skarp styling; massor av standardteknik
Nackdelar: En del av den tekniken är frustrerande att använda (särskilt den meningslösa HUD); mindre baksätesutrymme än vissa konkurrenter
2023 Lexus NX kom till oss som en helt ny crossover förra året, och det som gjorde den bra då är fortfarande sant idag. Det finns fyra olika drivlinaalternativ – ingen brist på valmöjligheter – och de två hybridalternativen är lätt vårt val av gänget. Det mer budgetvänliga valet är 350h, som är en vanlig hybrid, men 450h+ PHEV lägger till en extra kraftfull prestanda med mer kraft och en imponerande 37 miles helelektrisk räckvidd. Visst, 450h+ är dyrare, men du får mycket kapacitet för kostnaden och du kommer definitivt att spara pengar på bensin.
Lexus sviker oss lite med lite irriterande interiörteknik, inklusive det senaste Lexus infotainmentsystemet och det ovanliga beroendet av den tillgängliga head-up-displayen för att styra olika funktioner. NX bör inte heller vara ditt bästa val i detta kompakta lyxiga crossover-segment om maximal användbarhet är nödvändig – om du behöver en större Lexus kommer RX att göra susen. NX är inte heller högst upp på listan när det gäller körkul. F Sport Handling-modellerna förstärker saker och ting lite med förbättrade prestanda, men går aldrig över tröskeln till att bli en prestationsorienterad SUV som Alfa Romeo Stelvio eller BMW X3 (även bara Acura RDX kommer att ge mer engagemang). Effektivitet och en önskan om lyx i Lexus-stil – vilket förhoppningsvis betyder tillförlitlighet på lång sikt – är de två största anledningarna till att sätta NX överst på din lista
Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi
Hur det är att köra | Priser och funktioner | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner
Vad är nytt för 2023?
NX var helt ny för 2022, och det har inte gjorts några anmärkningsvärda ändringar i sortimentet för 2023. Du kan läsa om den omgjorda 2022-modellen här.
Hur ser Lexus NX:s interiör och in-car-teknik ut?
Även om det kan vara svårt att skilja andra generationens NX från sin föregångare från en snabb blick på exteriören, kan detsamma inte sägas om kabinen. NX har en omdesignad interiör som saknar det fåniga gamla infotainmentgränssnittet för pekplattan Lexus satsade på när just denna modell introducerades redan 2014. En ny pekskärm (ja, Rörskärm) sitter ovanpå en mittstapel som inte längre skjuter in i passagerarutrymmet fram. Istället sitter den över en konkav mittkonsol som rymmer en ny, Prius-inspirerad växelväljare. Den grundläggande layouten delar praktiskt taget ingenting med vanliga Toyota RAV4 och materialen som används är lämpliga för en Lexus. Som sagt, vi skulle klara oss utan de fåniga elektroniska dörrhandtagen.
Medan den omdesignade kabinen hjälper den annars identiska NX-modellen att bli helt inaktuell, är de största uppgraderingarna tekniska, inte estetiska. Det nya infotainmentsystemet drivs av en vanlig 9,8-tumsskärm med dedikerade fysiska klimatkontrollknappar eller en valfri 14-tumsenhet som innehåller en dedikerad blandning av beröringskänsliga och fysiska komfortkontroller blandade i skärmens nedre ram. Oavsett vilken du väljer får du en fysisk volymratt. Detta representerar en enorm förbättring jämfört med den som finns i den tidigare NX (och i princip alla andra Lexus) men saknar funktionalitet för delad skärm och några andra grundläggande föremål, som en dedikerad hemskärm. Att gå mellan de inbyggda Lexus-funktionerna som radio eller navigering och de vanliga trådlösa Apple CarPlay/Android Auto-anslutningsskärmarna är en ständig källa till tryck-tryck-knack-frustration.
Infotainmentskärmen är monterad på en panel som smälter in i instrumentdisplayen, som i sig har en 7-tumsskärm. Sextiofyra-färgad omgivande belysning är tillgänglig, tillsammans med trådlös laddning och den bisarra 10-tums head-up-displayen (bilden ovan till höger) som styrs av omarkerade knappar på ratten. Det är konstigt och svårt att använda. Det finns också integrerade musikstreamingtjänster som Apple Music, en digital telefonnyckel, användarprofiler för bilinställningar, en digital backspegel plus en AI-assistent som svarar på naturliga talkommandon.
Hur är Lexus NX stor?
Lexus NX passar in i segmentet kompakta lyxiga SUV. Befolkad av sådana som BMW X3, Audi Q5, Acura RDX och Genesis GV70, verkar denna klass växa sig större för varje år – både när det gäller storleken på dess beståndsdelar och den stora mängden tillgänglig. NX själv fick ytterligare 5 kubikfot lastvolym med sin omdesign, men det gjorde praktiskt taget ingenting för att förbättra dess kroppsbyggnad i ett fält där den fortfarande är en av de minsta ingångarna, jämförbar med sådana som Alfa Romeo Stelvio. Faktum är att även om NX:s yttre dimensioner avsevärt överstiger de för subcompacts som BMW X1, Audi Q3 och Mercedes GLA, är dess inre dimensioner ganska lika.
Som sagt, vi fann att lastutrymmet är mer användbart än dess blygsamma 22 kubikfotsmått skulle antyda. I vårt bagagetest lyckades vi få plats med våra vanliga sex stycken bagage. Det inkluderar den stora förvaringsbehållaren under golvet som finns på alla NX-modeller (i själva verket är lastutrymmet lika stort oavsett drivlina), som inte bara ger tillräckligt med utrymme för en kappsäck eller matvaror, utan är utformad för att omtänksamt förvara lastskyddet inuti bilen.
Vad är NX’s bränsleekonomi och prestanda specifikationer?
NX kommer nu med fyra tillgängliga motorer och erbjuds i både fram- och fyrhjulsdrivna konfigurationer.
Den nya NX 250 (ovanför, övre vänstra hörnet) har en 2,5-liters naturligt aspirerad fyrcylindrig. Tillsammans med en åttastegad automat, producerar den 203 hästkrafter och 184 pundfot – precis som den motorn gör i sin plattformssläkting, Toyota RAV4. Med framhjulsdrift är detta betygsatt till 26 mpg city, 33 mpg highway och 28 mpg kombinerat. Att välja fyrhjulsdrift kostar bara 1 mpg (både stad och motorväg), för slutliga siffror på 25/32/28.
NX 350 (ovan, nedre vänstra hörnet) och dess nya 2,4-liters turboladdade inline-fyra är bra för 275 hk och 317 lb-ft vridmoment. Den effekten överstiger BMX X3 xDrive30i, Mercedes GLC 300 och Acura RDX, särskilt när det gäller vridmoment. Märkligt nog är dess beräknade 0-60-tid på 6,6 sekunder också ungefär en halv sekund långsammare än X3 och GLC trots sin kraftfördel. Den är klassad till 22 mpg city, 29 mpg motorväg och 25 mpg i kombination med standard fyrhjulsdrift.
NX 350h hybrid (ovan, uppe till höger) producerar totalt 239 systemhästkrafter. Detta system har en elektroniskt styrd steglös växellåda och inkluderar på grund av sin bakre standardmotor fyrhjulsdrift. Bränsleekonomin checkar in på 41 mpg stad, 37 mpg motorväg och 39 mpg kombinerat.
I slutändan finns det mest tilltalande drivlinaalternativet i NX 450h+ plug-in hybrid (ovan, nere till höger). Dess elmotor ger den mjuka, ansträngningsfria kraften som förväntas av en PHEV tack vare dess 304 totala systemhästkrafter. Den kan resa en EPA-uppskattad 37 miles på enbart elektrisk kraft. Mile-per-gallon-ekvivalent betyg som används för att uppskatta en PHEVs bränsleekonomi kommer in på 84 MPG-e.
Ett dragpaket gör att NX kan släpa upp till 2 000 pund.
Vad är det NX gillar att köra?
NX:s översyn av drivlinan förvandlade den från en av de minst potenta kompakta crossoverna till en av de starkaste på pappret, men det är fortfarande inte riktigt en prestandafokuserad modell. 450h+ laddhybrid och 350 turbo är båda kraftfulla men tunga, och den mjukt fjädrade NX (även i F Sport-skådning) tar fel på komfortens sida. Styrningen saknar också feedback och att sätta bilen i sportläge lägger till för mycket ansträngning, som om det är allt som krävs för att få en bils styrning att engagera sig. Gammalt knep, inte effektivt. Åkturen är bekväm som undantaget, och även om F Sports större hjul ger en viss hårdhet, hjälper dess adaptiva fjädring till att jämna ut de grövre kanterna.
När det gäller val av drivlina, skulle vi hålla fast vid hybriderna. Basmotorn lyfts direkt ur Toyota RAV4 och det känns och låter precis som det. Kraften är omärklig för ett lyxfordon, och även om det är helt OK för dig, är den ganska rättvisa motornoten vi motvilligt tolererar i RAV4 helt enkelt otäck i en Lexus. Hybriddrivlinan, som är mycket mer raffinerad än den förra NX-hybridens, är ett bättre val, särskilt eftersom den kommer med en stor bränsleekonomisfördel (även om den också delas med RAV4). Den nya 350-talets turbomotor kommer med en stor kraftfördel som du definitivt kommer att vilja ha om ”kraften är omärklig för ett lyxfordon” ovan slog igenom, men som tidigare nämnt etablerar den knappast NX som ett prestandaval . 450h+ plug-in hybrid lägger till en massa jämn, omedelbar low-end kraft till mixen, och är därför det bästa valet för att uppnå en idealisk balans mellan prestanda och bränsleförbrukning.
Vilka andra recensioner av Lexus NX kan jag läsa?
2022 Lexus NX First Drive Review | Tro oss, det är verkligen helt nytt
Denna tyst kompetenta crossover är som bäst i NX 450h+ plug-in hybridform
2022 Lexus NX pekskärm infotainment recension
Ny pekskärm signalerar slutet för Remote Touch och framtiden för Lexus tech
2022 Lexus NX 450h+ Road Test: Ett snäpp bättre än tillräckligt bra
Vi dyker djupt på 450h+ PHEV-versionen av Lexus NX, vår favoritversion av Lexus kompakta SUV.
Hur mycket kostar 2023 NX och vilka funktioner är tillgängliga?
NX kan fås i sex olika varianter, från och med NX 250 för $40 905. Den här FWD-modellen är ganska barben och erbjuder syntetiska sittytor, åtta-vägs eljusterbara framsäten, ett ljudsystem med 10 högtalare och trådlös Android Auto och Apple CarPlay. LED-strålkastare och DRL är också standard, liksom automatiskt avbländande sidospeglar.
Avancerade modeller som 350h och 450h+ är tillgängliga med sådana lyxiga funktioner som ett utmärkt 17-högtalare Mark Levinson-ljudsystem, integrerad navigering (med 12-tums infotainmentsystem), en uppvärmd ratt och en eldriven baklucka, bland många andra .
Varje trim ovanför basen levereras som standard med AWD och allt robustare drivlinor och interiörpaket. Både den turboladdade NX 350 AWD och NX 450h+ kan tillvalas med ett F Sport-hanteringspaket som lägger till adaptiva dämpare, F Sport-säten med större bolster, 20-tums svartlackerade hjul med mera. Här är en fullständig trimuppdelning med destinationsavgifter inkluderade:
- NX 250: 40 905 USD
- NX 250 AWD: 42 505 $
- NX 350 AWD: $44 665
- NX 350 F Sport Handling AWD: $50 215
- NX 350h AWD: 44 255 $
- NX 450h+ AWD: 58 855 $
- NX 450h+ F Sport Handling AWD: $61 055
Vilka är NX:s säkerhetsklassificeringar och förarassistansfunktioner?
2023 Lexus NX har ännu inte krocktestats av NHTSA, men IIHS belönade 2022-modellen med sin högsta möjliga Top Safety Pick+-utmärkelse. Den fick bästa möjliga resultat i alla krocktester och fick till och med toppbetyg i det svåröverkomliga strålkastartestet.
Standard säkerhetsutrustning på 2023 NX inkluderar adaptiv farthållare med stopp/start-funktionalitet; kollisionsdetektering fram och bak, undvikande och automatisk nödbromsning; filhållningshjälp och filbytesvarning med styringrepp; automatiskt helljus och varning för döda vinkeln. Bilen kommer också att hindra dig från att öppna dörrarna om den upptäcker inkommande bilar och cyklister bakifrån.
Tillgängliga säkerhetsfunktioner inkluderar ett surround-kamerasystem, ett förbättrat varningssystem för döda vinkeln, främre korstrafikvarningar, hörnanpassade strålkastare och en digital backspegel.
: