Hybrid

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe bär plug-in hybrid offroad krona

Jeep Wrangler är en offroad-maskin utan hinder som syftar till att åka runt, över eller genom vad som helst framför den, oavsett terräng. Plug-in hybridvarianten? Samma affär.

Med EPA-betyg på 22 miles av elektrisk körräckvidd och 20 mpg kombinerat på bensin efter att du kört igenom en laddning, gör 2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe det värt besväret att ansluta.

Jag har åkt terrängkörning med 4xes drivlina i en Jeep Grand Cherokee 4xe, men hur är det att leva med i Wranglern i den verkliga asfalterade världen till vardags på vintern? En snörik vecka i Minnesota med plug-in terrängbilen visade att 4xes effektivitetsteknik inte kostar något.

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

Elektriskt läge är inte tillgängligt

Fyrdörrars plug-in Jeep drog in på min uppfart med ett fulladdat 17,3-kWh batteripaket. Mätarklustret indikerade 24 miles av elektrisk körräckvidd och drivlinan var i e-Save-läge, vilket bevarar batteriets laddning för elektrisk körning som senare kör jeepen enbart från 2,0-liters turbo-4, med 270 hk och 295 lb-ft av vridmoment på egen hand.

Det blåste snö, med förhållanden med vitt. Naturligtvis drog jag in den stubbiga fyrhjulsdrivna väljaren i 4Hi (det finns också 4Lo med 4,0:1 krypförhållande) och tryckte på Ellägesknappen för att försöka köra Jeepen enbart på el. Ett fel dök upp på förarinformationsskärmen som i huvudsak sa: ”Jag kan inte göra det, Dave.”

Trots att batteripaketet hade full laddning visste Jeepen att det inte kunde köras i helelektriskt läge under rådande förhållanden utan att kompromissa med ett av fordonets system.

De 25-gradersvita förhållandena krävde att klimatkontrollsystemet arbetade hårt, med den främre defrostern på blast, den bakre defrostern på, klimatkontrollen inställd på 70 för att hålla resten av glaset varmt, och både den uppvärmda styrningen hjul och stolsvärmare på för att värma mig efter att ha stått utanför och fotat. Batteripaketet hade helt enkelt inte tillräckligt med kraft för alla hjälpsystem plus framdrivning givet situationen, enligt felet som presenterades för mig.

När snöstormen väl hade lagt sig stod vi bara kvar med cirka sju tum av vita fluffiga grejer på marken, och plug-in-jeepen kom verkligen till sin rätt med sina 33-tums BFGoodrich K02 All-Terrain-däck. Det verkade ostoppbart.

Eftersom fordonssystemen inte var inställda på sprängning hade 4xe noll problem med att köra runt i staden på enbart el, även i fyrhjulsdrift. Jag sprang igenom en full laddning flera gånger under min vintervecka med Wranglern i min dagliga körning och blandade barnen till aktiviteter och springer ärenden. Lådan på hjul verkade vara i genomsnitt cirka 20 mil innan elektriciteten tog slut och gasmotorn skulle brinna, trots omgivande temperaturer som svävade i enkelsiffriga och tonåringar på natten och låg till mitten av 20-talet under dagarna.

Under 310 miles av blandad körning använde Wranglers plug-in drivlina bensinmotorn i 218 miles, med verkliga körsträcka när man körde 4xe endast som en hybrid någonstans söder om 20 mpg.

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

Elektrisk med en måttligt lätt fot

Precis som med Grand Cherokee 4xe, om gaspedalen sätts i golvet, kommer den elektriska motorn på 134 hk och 198 lb-ft vridmoment som är inklämd i den 8-växlade automatiska växellådan hastigt att få sällskap av bensinmotorn, även om 4xe:s i endast elektriskt läge. Total systemeffekt är 375 hk och 470 lb-ft vridmoment.

Veckan med Wrangler Rubicon 4xe var vår första upplevelse med Jeeps plug-in drivlina i kallt väder. Övergångarna från el- till hybridläge är märkbart grövre och mer uttalade i kylan än i varmare temperaturer vi har upplevt tidigare i Wrangler 4xe. Medan den körs på elektrisk kraft är leveransen smidig och lätt att modulera, och i hybridläge passar systemen väl ihop utanför en enstaka knölig 1-2 eller 2-3 uppväxling i kylan. Men det är kraftöverföringen när gasmotorn kommer igång från att sova som alltid verkar vara särskilt gruff i det kyliga vädret.

Skyddar kontakten

De flesta PHEVs placerar laddningsporten på den främre nedre stänkskärmen vid hjulbrunnen eller på vardera sidan av de bakre fjärdedelspanelerna som efterliknar en bränslepåfyllningsdörr. Wrangler går sin egen väg med en laddningsport vid basen av A-stolpen på förarsidan. Hamnen är undangömd och borta från allt som kan skada den under terrängkörning.

På 240-volts växelström, som kommer att tillhandahållas av de soldrivna laddarna Jeep planerar att bygga nya terrängspår, säger det att en full laddning tar 2 till 3 timmar. På ett 120-voltsuttag kommer det att behövas cirka 12 till 13 timmar. Dessa uppskattningar stämde överens med min verkliga erfarenhet.

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

Jeep placerar 17,3-kWh-batteripaketet under baksätena, vilket innebär att Wranglers förpackning är i huvudsak densamma som en gasdriven modell. För verklig förändring måste vi vänta på att Jeep sätter en elektrisk Wrangler i produktion baserad på Magneto-konceptet.

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe

Bra, men inte perfekt

Wranglers varumärkesbrister är här trots den plug-in drivlinan. Dess styrning är fortfarande vag och slarvig, dess körning kan vara hackig över trasig trottoar och den är högljudd. Den sista delen är vad som händer när ett fordon har formen av en tegelsten och både taket och dörrarna kan lossna.

Det som lanserades som ett förslag på $49 490 har blivit ännu dyrare under det senaste året. En 2023 Jeep Wrangler 4xe kostar nu $56 530, vilket inkluderar en löjlig $1 795 destinationsavgift som var $200 mindre för bara månader sedan. Min Rubicon-testare kostade $69,385, men nu listar för $71,975. Det är dyrt, men kapaciteten är inte billig.

Se även  2023 Kia Sportage Hybrid är mest vettigt

För referens skull kostade en jämförbart utrustad fyrdörrars Rubicon endast med gas 63 535 $, vilket är 8 440 $ mindre än en jämförbart utrustad 4xe. Det är mycket gas, även om Wrangler 4xe för närvarande kvalificerar sig för $7 500 federal skattelättnad. Prisskillnaden är väl inte en slump.

Ett större batteri som levererar 50 miles av elektrisk körning och en kraftfullare elmotor skulle verkligen cementera Jeep Wrangler 4xes plats som effektivitetskungen i den äventyrsklara världen. Men eftersom det inte finns någon Ford Bronco med plugg, är Wrangler din plug-in hybrid offroad kung, för nu.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button