Luxury cars

2023 Genesis GV60 Performance Drivers’ Notes: Konstigt, snabbt och hur är det med den där kulan!

2023 Genesis GV60 Performance är toppnivåversionen av Genesis elektriska SUV. Den låser upp den bästa accelerationen och hanteringen som denna crossover har att erbjuda, och den är förvånansvärt rolig att köra. Med Performance-modellen lägger Genesis till en kraftfullare frontmotor, som ersätter standard AWD-modellens mindre potenta frontmotor. Detta gör i sig prestanda snabbare i alla körsituationer, men modellen lägger också till ett ”Boost”-läge. Tryck på ”Boost”-knappen och den höjer effekten med 40 hästkrafter under 10-sekunders skurar, vilket möjliggör en 0-62 mph-tid på bara 4,0 sekunder.

Utöver prestandaegenskaperna hos GV60, fungerar den som en härlig och bekväm elektrisk SUV. Genesis tog en chans med detta fordons styling genom att ge det en crossover coupé taklinje, och det ser snyggt ut personligen. GV70 Electrified kommer snart för dem som kanske vill ha en mer traditionellt formad SUV. På insidan är GV60 full av mjuka och metallkomponenter som anstår dess lyxiga märke och pris. Stora högupplösta skärmar för både kluster- och infotainmentsystemet fungerar bra. Och låt oss inte glömma den glödande klotet! Du förstår, växeln är en glödande klot som roterar 180 grader för att avslöja en roterande RND-ratt som inte är olik de som finns i andra Genesis-fordon, och även om det kan se ut som komplexitet för komplexitetens skull, är det säkert ett roligt partytrick.

Klistermärket för just vår testbil är enkelt. Mauna Red-färg är det enda alternativet, vilket lägger till $575 till slutpriset på $69,560. Trenden att Genesis helt enkelt tillverkar sina bilar i enkla fullastade modeller fortsätter här, eftersom GV60 Performance kommer med alla alternativ du kan tänkas vilja, och inte erbjuder några andra.

Se även  Acura Integra Type S retades kort med vild anime-stil video

Chefredaktör Greg Migliore — GV60 är den tredje i Hyundai Motor Co:s sortiment av elektrifierade E-GMP-trillingar, och den är kanske den mest välavrundade. Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 har love-it eller hate-it-design – som till sin kredit bryter ny mark – medan GV60 helt enkelt tar Genesis kurviga stil och skickar den i form av en elektrisk lucka. Det fungerar, precis som Genesis design i de flesta applikationer.

På tal om stil, vad sägs om klotet? Den vänds vid start för att avslöja växelratten. Inredning kan vara kul, kanske oseriöst och lite prålig. Men det är lyx. Bra att gå Genesis. Jag gillar också alla knappar, som gör gränssnittet intuitivt och lätt att snabbt plocka upp. Interiören är en stabil balans: det finns en klot och en vidsträckt skärm för infotainment, men det finns också massor av traditionella element och stiliga material.

Det är kul att köra. GV60 är en snabb crossover som klarar sig bra. Den är bekväm, snarare än särskilt sportig, och den erbjuder en vanlig känsla för elbilsköpare. Jag loggade ganska många mil genom stan i den här saken och det skulle fungera för många människor. Sammantaget är jag ganska imponerad.

Nyhetsredaktör Joel Stocksdale — Nej, det biometriska låset/upplåsningen och fordonsstarten är inte de lättaste att ställa in och nödvändigtvis använda, men jag tror att den här tekniken – som testades i vår finalisttestning av årets Technology of the Year-pris – har några stora potentiella fördelar och verkligen kan spridas i framtiden. Naturligtvis behöver du aldrig oroa dig för att glömma dina nycklar eller ens din telefon. Du är nyckeln, så du har alltid dig. Det är särskilt praktiskt om du är ute och springer eller paddlar kajak och inte nödvändigtvis vill ta med en nyckel, men också vill säkra din bil och allt som finns i den. Och det finns till och med möjligheter för framtida säkerhet. Om du är nyckeln behöver du inte oroa dig för att någon förfalskar din nyckelbricka eller plockar i låset. De skulle på något sätt behöva få en kopia av ditt fingeravtryck och ditt ansikte för att komma in. Och med hur snabbt biometri har antagits på telefoner, kunde jag se att detta spred sig snabbt.

Se även  Laddade elbilar | InoBat demonstrerar batteriproduktion med återvunnet katodmaterial

Konsumentredaktör Jeremy Korzeniewski — Jag gillar alla tre fordon baserade på Hyundai Motor Groups E-GMP-plattform. Jag förstår helt varför en köpare skulle välja Genesis som den mest lyxiga och personliga av trion, men det är inte min favorit.

Jag gillar Hyundai Ioniq 5:s unika utseende, luftiga och rymliga kabin och attraktiva utgångspris. Jag gillar Kia EV6:s låga snygga utseende men ogillar dess pekkontroller och hårkittlande takhöjd. Genesis känns (och är, om du bryr dig om stoppur) snabbast och drar nytta av elektroniskt styrd fjädring men vacklar, enligt min mening, med kompromissat baksäte och lastutrymme. Som sagt, jag uppskattar snygga detaljer som snöglobens skiftkula, organiska interiörformer och all dess standardutrustning. Jag tycker också att dess Boost-läge är roligt, och erbjuder ett extra skott elektrifierad kraft när föraren vill ha det.

Det kanske bästa med den här trion är att det finns legitima skillnader mellan dem. Det här är inte den typ av plattformsdelning jag växte upp med på 1980- och 1990-talen, och jag uppskattar ansträngningen som gick till en sådan solid differentiering. Tre fordon, tre prisklasser, tre ägarupplevelser. Bra gjort.

Road Test Editor Zac Palmer — Att ställa GV60 mot de andra alternativen i Hyundai Group är en sak, men hur är det med lyxkonkurrenterna från andra märken? Som det ser ut behöver GV60 välta Volvo C40 Recharge, Jaguar I-Pace, Tesla Model Y, Audi Q4 E-Tron och Cadillac Lyriq. Av alla dessa är Lyriq den enda jag skulle överväga att köpa över Genesis.

Skälen är enkla. Genesis ligger före spelet när det kommer till laddningsteknik. Interiören är både framåtblickande och superenkel att använda. Och slutligen, GV60 Performance är rolig att köra! Smacka på ”Boost”-knappen, och GV60 lyser glatt upp sina däck vid start. Hanteringen är lika bra om inte bättre än de flesta andra elektriska stadsjeepar, även om du behöver trimningen ”Performance” för att till fullo inse detta – dessa justerbara dämpare går ett anständigt sätt att förbättra saken jämfört med de redan acceptabelt hanterande EV6 och Ioniq 5.

Se även  Acura Integra Bagagetest: Hur stor är bagageutrymmet?

Om GV60 saknas inom ett specifikt område, skulle det dock vara räckvidd. Att lägga till kraft, prestanda och vikt utan att ändra batteristorleken jämfört med andra E-GMP-plattformar innebär att GV60:s räckvidd på 235 miles är under genomsnittet. Ta hänsyn till lite kallt vinterväder, och laddningsstopp på resor är oftare än jag skulle föredra. Den supersnabba toppladdningshastigheten kompenserar delvis för detta, men se till att räckvidden är något som fungerar med din livsstil innan du drar ner $70 000.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button