Luxury cars

2022 Rivian R1T och 2023 BMW XM begav sig till Pikes Peak

Pikes Peak säger att den första batteridrivna elbilen som tävlade i racet mot molnen var en Sears-märkt mashup-mutt av en bil 1981. XDH-1 hade surrats med ett 1977 Fiat 128 halvkombichassi, allt för att marknadsföra Sears’ DieHard 12-volts batterier. Det tog föraren Joe Ball 32:07.42 att nå toppen, 20 minuter efter vinnaren Gary Lee Kanawyer i en bakmotorad Newman Dreager racerbil byggd på 1976 Porsches inre delar. Trettiotre år senare nådde en elbil pallen med Greg Tracys Mitsubishi MiEV Evolution III. Nästa år, 2015, vann Rhys Millen bakom ratten i den anpassade Drive eO PP03. 2018 satte Romain Duman backrekord och bröt åttaminutersbarriären i Volkswagen ID.R Pikes Peak.

En 2022 Rivian R1T pickup och en 2023 BMW XM Red Label (bilden) kommer att fortsätta EV-paraden uppför berget i år, båda har tillkännagetts som bidrag i utställningsklassen. De förväntas inte sätta några riktmärken bland de 74 fordonen på startlistan, men de kommer att tävla mot åkattraktioner så varierande som en 2021 Tesla Model S Plaid, 2023 Radical SR Diesel, 1949 Ford F1 och 2023 Radford Type 62-2.

Rivian är inte en fabriksstödd insats. Gardner Nichols är Senior Performance Test Engineer på elbilstillverkaren, han går in på egen hand. Hans enda andra pickuptävling kommer att vara en 1967 Chevrolet C-10. Han är dock bekant med streck uppför berget, hans Instagram-sida visar att han var en del av BBI Autosport-teamet som körde en Porsche 911 GT2 RS Clubsport 2020.

Varumärket München är en fabriksinsats, en nödvändighet eftersom just denna XM-trim inte kommer att säljas förrän efter junitävlingen. Chefsinstruktören för BMW Performance Driving School, Matt Mullins, kommer att pilotera den hetaste versionen av lyxsuven, plug-in-hybriden V8 Red Label med mer än 735 hästkrafter och 735 pund-fot i vridmoment, vilket ger mening med den ryktade ”735”-nummerplåten. Detta är uppenbarligen en platshållarpost, säger en talesperson för biltillverkare Bil och förare företaget har inte tagit ett slutgiltigt beslut om att dyka upp.

Se även  Höga kostnader för kol och naturgas kan göra elbilar, USA:s elnät renare i sommar

För alla som inte vet är Pikes Peak International Hillclimb ett test på 12,42 mil genom 156 svängar och en höjdökning på 4 725 fot. Den vinsten låter inte som mycket, men eftersom detta sker i Colorado är bashöjden redan i näsblodsområdet, vilket gör att toppen av Pikes Peak är 14 115 fot.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button