2022 Lucid Air Grand Touring blir hela tiden bättre

När vi går in i det nya året och förbereder oss för att tillkännage EVguiden Reports Best Car To Buy 2023, verkar det som om det inte finns någon bättre tid att reflektera och återbesöka vår tidigare vinnare, Lucid Air.
Ett år efter att ha tagit den tekniska ledningen med otrolig räckvidd, kraft och effektivitet, har Lucid Air mognat sin användarupplevelse utan att förlora de huvudegenskaper som gjorde den till den nya framkanten för elbilar.
Vi tillbringade drygt en vecka med en 2022 Lucid Air Grand Touring för att uppleva exakt hur startbiltillverkaren förbättrade den enda delen av bilen som kändes lite som ett pågående arbete tidigare under året: gränssnittet.

2022 Lucid Air Grand Touring
Osynlig översyn
Biltillverkarens UX 2.0, som Lucid kallade sin hittills största uppdatering via luften och en fullständig översyn av dess gränssnitt, kom i oktober.
Precis innan jag drog mig ut från Beverly Hills Lucid Gallery, påminner Lucid mig om att hela systemet har skrivits om trots att det ser nästan likadant ut. Skillnaderna är små men går ihop.
Själva gränssnittet fungerar nästan som tidigare, men nu är det direkt på. Det digitala mätarklustret och tre pekskärmar kommer alla online och är redo att användas i samma sekund som dörrarna öppnas. Tidigare tog systemet sekunder att starta upp. Sekunder låter inte som lång tid, men det känns så när du väl sitter i förarsätet spänt och redo att köra.
Systemets olika nivåer av eftersläpning har försvunnit. Tryck på en knapp och det fungerar. Öppna en meny och det fungerar. Tryck på blinkersen och den döda vinkelns kamerasystem kopplas in och placerar utsikten från sidan av bilen i klustret. Att mata in en destination i navigationssystemet är en bris och jag kunde inte skriva ut systemet.

2022 Lucid Air Grand Touring
Den största designändringen i gränssnittet är placeringen av de virtuella knapparna på höger sida av instrumentbrädans böjda 34-tumsskärm som innehåller det digitala mätarklustret, fordonskontrollerna och mediasystemet. Dessa knappar sitter nu på den vänstra skenan närmast föraren snarare än till höger närmare passageraren. Det krävs mindre räckvidd för att använda dem och gör att förarens ögon inte behöver resa så långt för att hitta dem.

2022 Lucid Air Grand Touring
Lucid har också lagt till sväng-för-sväng-anvisningar till höger sida av det digitala mätarklustret. Förarna kommer att se sin nästa sväng, svängen efter det, ankomsttid, minuter bort, hur långt bort destinationen är och beräknat laddningstillstånd vid ankomst. Allt detta har lagts till i klustret utan att störa förarens syn på hastighetsmätaren, effektmätaren och andra körhjälpfunktioner. Det förblir en ren och enkel displaylayout.

2022 Lucid Air Grand Touring
En liten men ganska anmärkningsvärd förändring är möjligheten att öppna frunken via en hård knapp på vänster sida av mätarklustret. Den här nya knappen ersatte den tidigare barnlåsknappen baserat på feedback från ägaren. Även som förälder verkar detta vara ett smart drag eftersom att slå på och av barnlås inte är en daglig funktion.
Uppdateringen lade till en Highway Assist-funktion med aktiv körfältscentrering och adaptiv farthållare. Det adaptiva farthållarsystemet fungerade smidigt utan att någonsin få fram en kommentar från min fru eller dotter som upplever åksjuka. Men min frus tolerans för körfältscentreringsfunktionen var låg eftersom den inte lyckades hålla bilen centrerad i körfältet med en pingiseffekt mellan de målade vita linjerna.

2022 Lucid Air Grand Touring
Uppdateringar i massor
Under en vecka distribuerade Air Lucid tre OTA-programuppdateringar, som jag alla installerade på mitt testfordon via iOS Lucid-appen. Två av dessa uppdateringar landade på Thanksgiving day.

2022 Lucid Air Grand Touring
Uppdatering 2.0.25 anlände den 22 november och gjorde anspråk på förbättringar med fordonets inbyggda anslutningsmöjligheter, diagnostik och trådlösa kommunikationssystem som syftar till att optimera den trådlösa uppdateringsupplevelsen. Den här uppdateringen installerades på cirka fem minuter, vilket är exakt hur lång tid appen hävdade att det skulle ta.
Efter att den här uppdateringen ägde rum tappade min Airs navigationssystem plötsligt talförmågan. Det var som om systemet var på tyst, men det var det inte. Att ”nyckelcykla” bilen genom att låsa den och söva den löste inte problemet. En snabb Google-sökning visade att andra ägare hade upplevt det här problemet och löste problemet genom att byta användarprofil. Internets lösning fungerade. Att byta från användarprofilen jag använde till en annan profil och sedan tillbaka igen gav röststyrd navigering tillbaka och felet dök aldrig upp igen.

2022 Lucid Air Grand Touring
Uppdatering 2.0.28 anlände på Thanksgiving day och inkluderade en mängd förbättringar, allt från driften av laddportens dörrs automatiska stängningsfunktion (som laddportsdörren redan fungerade på ett smidigare sätt än Cadillac Lyriq) till optimering av strålkastaren och automatiska helljusfunktioner, utjämnar den automatiska sidospegelfällningen med mera. Den här uppdateringen, exekverad från min telefon, tog drygt 20 minuter att installera trots att appen hävdade att det skulle ta 34 minuter.

2022 Lucid Air Grand Touring
Uppdatering 2.0.33 kom senare på Thanksgiving day och var den största av de tre. Den installerade SiriusXM i betaform, med en fullständig version som sägs komma via en OTA-uppdatering 2023, tillsammans med en 3-månaders testversion för ägare. Appen hävdade att den här uppdateringen skulle ta 54 minuter och att den var korrekt. Poff! Plötsligt var nu SiriusXM ett av källalternativen på Airs infotainmentsystem för media. Det fungerade felfritt. Snyggt trick, Lucid.

2022 Lucid Air Grand Touring
Men det finns fortfarande ingen Apple CarPlay eller Android Auto. Lucid sa till GCR att detta fortfarande pågår.

2022 Lucid Air Grand Touring
Fortfarande underbara
Resten av Air-upplevelsen har inte förändrats.
Ett år senare och Air är fortfarande vacker med en distinkt design som gränsar till något som kan ha kommit från Citroën. Clamshell-huven ger rena linjer medan clamshell bagageluckan ger en låg lyfthöjd. De smala LED-belysningselementen framhäver Airs bredd medan det långa förhållandet mellan instrument och axel i kombination med den långa huven ger den en riktig lyxbilshållning.

2022 Lucid Air Grand Touring
Men den låga frontprofilen och åkhöjden som ser så vacker ut ger lite verklig huvudvärk. Farthinder måste tas långsamt, försiktighet måste iakttas när man kör in på en parkeringsplats, och betjänten på hotellet var tvungen att vara extremt försiktig och gå i den mest extrema vinkeln för att inte skrapa undersidan av Air. Han skrapade den en gång. Förlåt för det, Lucid.
Den låga taklinjen gör också att komma in och ut ur luften till en smärtsam händelse om man glömmer eller inte kommer ihåg att ducka huvudet. Fråga min far.

2022 Lucid Air Grand Touring

2022 Lucid Air Grand Touring

2022 Lucid Air Grand Touring
Airs lasttransportförmåga är fortfarande något att se. Frunken och stammen har båda falska golv med den förra med totalt 10,0 kubikfot utrymme och den senare 22,1 kubikfot utrymme. Air svalde en familj på fyras bagage med övertygelse.

2022 Lucid Air Grand Touring
Fortfarande en vinnare
Ett år senare och Lucid Air är fortfarande den elbil med längsta räckvidd i produktion. Med Sapphire-modellen som kommer online 2023 kommer den sannolikt också att bli den snabbaste och mest kraftfulla produktionssedan i världen. Air Pure-modellen, som nu levereras, sänker modellens baspris till $88 900 inklusive destination samtidigt som den underskrider Tesla Model S.
Med ett förfinat användargränssnitt som ansluter sig till den redan vinnande formeln är Air på något sätt ännu mer attraktiv än för ett år sedan.